Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie AZ

maandag 1 december 2025

20:45 - 22:50
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Albert Abma
Toelichting

Oproep aan inwoners: vertel jouw mening over een onderwerp op de agenda in een video, mail, brief of op andere manier (max vijf minuten) en geef het uiterlijk 27 november door aan de griffie; griffie@heerenveen.nl of (0513) 617 700.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 20:45
  2. 2
    Vaststellen agenda - 20:46
  3. 3.a
    Vaststellen besluitenlijst commissie gezamenlijk 6 november 2025 - 20:47
  4. 3.b
    Vaststellen toezeggingenlijst commissie gezamenlijk 6 november 2025 - 20:48
  5. 4
    Mededelingen - 20:49
  6. 5
    Mondelinge vragen - 20:54
  7. 6

    De Rekenkamer is een onafhankelijk onderzoeksorgaan van de gemeenteraad dat onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend, doelmatig en rechtmatig is uitgevoerd.


    De Rekenkamer van Heerenveen bestaat uit drie onafhankelijke leden, waaronder een voorzitter, die door de gemeenteraad worden benoemd. Omdat de huidige voorzitter, de heer Afman, per 1 januari 2026 op eigen verzoek stopt, ontstaat er een vacature voor deze functie. De auditcommissie heeft onderzocht wie deze rol kan overnemen en adviseert om mevrouw Seinen te benoemen als nieuwe voorzitter tot 1 oktober 2029.


    Daarnaast is er een wervingsprocedure uitgevoerd voor een nieuw lid van de Rekenkamer. Na selectiegesprekken adviseert de auditcommissie om mevrouw Ennour te benoemen voor een periode van zes jaar.


    Mevrouw Ennour is aanwezig in de commissievergadering om kennis te maken.
    Na het raadsbesluit legt mevrouw Ennour in de raadsvergadering de eed of belofte af voordat zij aan de slag gaat.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer R. Afman eervol te ontslaan als voorzitter van de Rekenkamer met ingang van 1 januari 2026.
    2. Mevrouw G. Seinen met ingang van 1 januari 2026 te benoemen als voorzitter van de Rekenkamer tot 1 oktober 2029.
    3. Mevrouw J. Ennour met ingang van 1 januari 2026 te benoemen als lid van de Rekenkamer voor een periode van zes jaar.

  8. 7

    De gemeenteraad wordt gevraagd het Evenementenbeleid 2026 vast te stellen en de APV 2025 te wijzigen door geluidsnormen en regels voor evenementen toe te voegen. Hiermee ontstaat een helder en actueel beleidskader voor organisatoren, omwonenden en de gemeente.


    De gemeente Heerenveen organiseert jaarlijks veel verschillende evenementen die belangrijk zijn voor het sociale, culturele en recreatieve leven. Er is een nieuw Evenementenbeleid 2026 opgesteld omdat het oude beleid uit 2013 verviel en niet meer voldeed. Sinds 2016 is gewerkt met de APV en een evenementencoördinator om procedures te verbeteren en contacten met organisatoren te versterken.


    Bij het maken van het nieuwe beleid is gebruikgemaakt van een inwoners-enquête. Ook zijn meerdere bijeenkomsten gehouden met organisatoren, dorpsbelangen en andere betrokkenen om inzichten op te halen over veiligheid, gezondheid, geluid, toegankelijkheid en duurzaamheid.


    Het nieuwe beleid bundelt alle regels, geeft duidelijkere kaders en sluit aan op nieuwe wetgeving, waaronder de Omgevingswet. Belangrijke wijzigingen zijn: dat het beleid nu voor de hele gemeente geldt, dat er locatieprofielen komen met spelregels over geluid, parkeren en eindtijden, dat er nieuwe geluidsnormen worden ingevoerd en dat duidelijk wordt wanneer een omgevingsvergunning nodig is.


    Na vaststelling wordt het beleid gepubliceerd, verwerkt in de omgevingsvisie en het omgevingsplan, en worden organisatoren geïnformeerd over de vernieuwde spelregels en procedures.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Evenementenbeleid 2026 vast te stellen;
    2. De Algemene Plaatselijke Verordening 2025 gewijzigd vast te stellen.

  9. 8

    In dit raadsvoorstel wordt de raad gevraagd een besluit te nemen over de parkeertarieven voor 2026 en de financiële gevolgen daarvan. Het college stelt voor om het uurtarief voor straatparkeren in 2026 niet te verhogen naar €2,00, maar vast te stellen op €1,90. Door deze keuze ontstaat een tekort van €142.500, waarvan de raad wordt voorgesteld om dit ten laste te brengen van het positieve begrotingsresultaat van 2026.


    Voor de jaren vanaf 2027 wordt de raad voorgesteld in te stemmen met een structurele dekking van dit tekort. Enerzijds door het maximaal geplande dagtarief voor betaald parkeren in het stadiongebied te verhogen van €2,50 naar €3,00, waarmee een groot deel van het tekort kan worden opgevangen. Anderzijds door het resterende bedrag van €42.500 binnen het domein Leefomgeving te vinden door het opleggen van een taakstelling.


    In juli 2025 heeft de raad een motie (ID 98) aangenomen waarin het college wordt gevraagd te onderzoeken op welke manier ondernemers en bewoners in het centrum tijdelijk kunnen worden ondersteund tijdens de periode waarin gewerkt wordt aan een bruisender, groener en toekomstbestendiger centrum. Het college heeft hierover overleg gevoerd met de HCOV en stelt nu de raad voor om het straatparkeertarief in 2026 alleen trendmatig te verhogen, waardoor het tarief uitkomt op €1,90 per uur in plaats van de eerder voorziene €2,00. De parkeergarage Geerts Willigen volgt ditzelfde tarief. Een extra verhoging wordt door de HCOV niet acceptabel gevonden, mede omdat het centrum de komende jaren minder goed bereikbaar is door de bouw. Na de realisatie van de nieuwe parkeergarage volgt opnieuw overleg over de verdere ontwikkeling van parkeertarieven.


    Vanaf 2027 wordt betaald parkeren ingevoerd op parkeerterreinen rond Sportstad. Daarbij was eerder uitgegaan van een dagtarief van €2,50, maar om het tekort structureel te kunnen dekken wordt nu voorgesteld het tarief te verhogen naar €3,00. Dit levert naar verwachting €100.000 extra per jaar op. De exacte inrichting van betaald parkeren in het stadiongebied moet nog worden uitgewerkt in overleg met belanghebbenden. Daarbij moet gekeken worden naar een passende regeling voor verschillende gebruikers, zoals ouders die kinderen naar zwemles brengen of bedrijven zonder eigen parkeerruimte. Ook zijn de opbrengsten onzeker, omdat nog niet duidelijk is hoeveel mensen daadwerkelijk zullen betalen of uitwijken naar P6, dat gratis blijft.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uurtarief voor betaald parkeren in 2026 niet te laten stijgen van € 1,80 naar € 2,-- per uur maar vast te stellen op € 1,90 per uur; 
    2. Het tekort van 2026 van € 142.500 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat; 
    3. Het structurele tekort van € 142.500 vanaf 2027 te dekken door: 
    a. binnen de parkeerexploitatie van het Stadiongebied door het geplande maximale dagtarief van € 2,50 te verhogen naar € 3,-; 
    b. het structurele restant van € 42.500 vanaf 2027 te dekken door een taakstelling op te leggen op het domein Leefomgeving.

  10. 9

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de verordeningen en tarieven voor 2026 vast te stellen. De gemeente moet ieder jaar nieuwe belastingverordeningen vaststellen om de inkomsten uit de begroting mogelijk te maken. Voor 2026 worden alle verordeningen voor gemeentelijke belastingen en heffingen geactualiseerd, inclusief de regeling voor kwijtschelding.


    De meeste tarieven worden verhoogd met het inflatiepercentage van 4,72%, maar bij enkele belastingen gelden afwijkende keuzes die de raad heeft gemaakt in het voorkeursscenario voor ombuigingen, zoals vastgesteld in de Perspectiefnota 2026.


    Belangrijke wijzigingen zijn onder andere hogere afvalstoffenheffing, een nieuw systeem voor de forensenbelasting op basis van een percentage van de WOZ-waarde, aangepaste OZB-tarieven, nieuwe geluidsnormen in de APV voor belastingen rondom evenementen, extra bepalingen in de toeristenbelasting en een hardheidsclausule in de legesverordening. Er is een nieuw tarief voor de intaketafel opgenomen en de definitie ervan is aangepast om duidelijk te maken wanneer een initiatief onder deze regeling valt. Verder worden tarieven voor parkeren, reclamebelasting, rioolheffing, haven- en kadegelden en lijkbezorgingsrechten geactualiseerd.


    Na het raadsbesluit worden de verordeningen vóór eind december gepubliceerd op overheid.nl. Vanaf januari 2026 staan alle actuele tarieven en regels op heerenveen.nl. Inwoners ontvangen vervolgens in het nieuwe jaar hun aanslagbiljet met verwijzing naar deze informatie.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende verordeningen vast te stellen: 
    A. Verordening afvalstoffenheffing 2026 
    B. Verordening op de heffing en invordering van Forensenbelasting 2026 
    C. Verordening op de heffing en invordering van Haven-, kade- en opslaggeld 2026 
    D. Verordening op de heffing en invordering van Onroerende-zaakbelastingen 2026 
    E. Verordening Parkeerbelasting 2026 
    F. Verordening op de heffing en invordering van Precariobelasting 2026 
    G. Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2026 
    H. Verordening op de heffing en invordering van Rioolheffing 2026 
    I. Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2026 
    J. Verordening leges 2026 K. Verordening op het heffing en invordering van lijkenbezorgingsrechten 2026 
    L. Verordening Kwijtschelding 2026

  11. 10

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met het overhevelen naar 2026 van € 7,8 miljoen aan lasten en € 94.000 aan baten, diverse begrotingswijzigingen vast te stellen en een krediet van € 868.000 beschikbaar te stellen voor vervangingsinvesteringen in de riolering.


    De Decemberbrief 2025 actualiseert de begroting 2025 en regelt welke incidentele budgetten van 2025 worden overgeheveld naar 2026. Het overhevelen van lasten en baten is nodig, zodat projecten die doorlopen ook in 2026 kunnen worden uitgevoerd.
    Daarnaast worden begrotingswijzigingen voorgesteld die mede voortkomen uit de Septembercirculaire van het gemeentefonds. Begrotingswijzigingen na 10 oktober 2025 worden in de jaarrekening 2025 verwerkt.


    Financieel heeft deze Decemberbrief een positief effect: het begrotingsresultaat verbetert met € 7,1 miljoen, vooral door extra inkomsten uit het gemeentefonds en het vrijvallen van het baggerbudget.

    Voorgesteld besluit

    1. De Decemberbrief 2025 vaststellen waarbij:
      1. wordt ingestemd met de overheveling van € 7.797.000 aan lasten en € 94.000 aan baten;
      2. wordt ingestemd met begrotingswijzigingen van € 2.441.000 aan lasten en € 4.633.000 aan baten, waarbij het resultaat met € 7.074.000 wordt verbeterd;
      3. wordt ingestemd met het instellen van een krediet van € 868.000 voor vervangingsinvesteringen riolering
  12. 11

    De gemeenteraad wordt gevraagd om eenmalig €300.000 uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen voor de invoering van een reiskostenregeling woon-werkverkeer per 1 januari 2026.


    Het gaat om een vergoeding van €0,20 per kilometer, met een maximum van 40 kilometer per dag. Deze regeling is verplicht op basis van de CAO Gemeenten, maar eerdere voorstellen kregen geen instemming van het Lokaal Overleg. Zonder overeenstemming kan de regeling niet worden ingevoerd, wat kan leiden tot juridische problemen of boetes.


    Met het extra budget kan een reiskostenregeling worden aangeboden waar het Lokaal Overleg waarschijnlijk wel mee kan instemmen. De jaarlijkse structurele kosten zijn vanaf 2027 gedekt binnen het budget voor arbeidsvoorwaarden. In 2026 is er geen dekking, daarom wordt voorgesteld de €300.000 te halen uit de Algemene Reserve (stand €37,9 miljoen).

    Voorgesteld besluit

    Eenmalig €300.000 uit de algemene reserve beschikbaar te stellen ten behoeve van de invoering van een reiskostenregeling woon-werkverkeer van €0,20 per kilometer (met een maximering van 40 kilometer per dag) per 1 januari 2026.

  13. 12

    De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een technische wijziging van de Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Heerenveen 2024. De aanpassing vervangt de verouderde term afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling door domein Mens en Maatschappij, passend bij de nieuwe organisatiestructuur sinds 1 januari 2025.

    Voorgesteld besluit

    De wijziging van de Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen, voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft.

  14. 13
    Sluiting - 22:49