- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Dimph van Ruth
- Toelichting
-
Oproep aan inwoners: vertel jouw mening over een onderwerp op de agenda in een video, mail, brief of op andere manier (max vijf minuten) en geef het op tijd door aan de griffie; griffie@heerenveen.nl of (0513) 617 700.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en heet de aanwezigen en kijkers thuis welkom.
00:00:03 - 00:01:22 - Voorz. Dimph van Ruth -
2
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
00:00:34 - 00:01:22 - Voorz. Dimph van Ruth -
3.a
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de commissie gezamenlijk 26 juni 2025 wordt ongewijzigd vastgesteld.
00:00:54 - 00:01:22 - Voorz. Dimph van Ruth -
3.b
Bijlagen
Besluit
De toezeggingenlijst van de commissie gezamenlijk 26 juni 2025 wordt ongewijzigd vastgesteld.
00:01:05 - 00:01:22 - Voorz. Dimph van Ruth -
4
De heer Buwalda (PvdA) heeft mondelinge vragen aangekondigd over opvang van vluchtelingen in Heerenveen.
Besluit
De heer Buwalda (PvdA) stelt mondelinge vragen over de opvang van vluchtelingen in Heerenveen.
De vragen worden namens het college beantwoord door burgemeester Fokkens-Kelder.
De heer Hartsuiker (HL) stelt een aanvullende vraag, die eveneens namens het college door burgemeester Fokkens-Kelder wordt beantwoord.
00:01:11 - 00:01:22 - Voorz. Dimph van Ruth00:01:23 - 00:02:44 - Jan-Julius Buwalda00:02:44 - 00:02:48 - Voorz. Dimph van Ruth00:02:48 - 00:02:49 - Voorz. Dimph van Ruth00:02:51 - 00:07:10 - Burg. Avine Fokkens-Kelder00:07:10 - 00:07:37 - Age Hartsuiker00:07:37 - 00:09:37 - Burg. Avine Fokkens-Kelder00:09:37 - 00:09:49 - Voorz. Dimph van Ruth -
5
Besluit
Wethouder Rinkes doet namens het college een mededeling over ontwikkelingen rondom horeca op De Heide.
00:09:48 - 00:09:49 - Voorz. Dimph van Ruth00:09:56 - 00:09:57 - Burg. Avine Fokkens-Kelder00:09:59 - 00:11:45 - Weth. Hedwich Rinkes00:11:45 - 00:12:19 - Voorz. Dimph van Ruth -
5.a
De onderzoeksopzet 'Externe inhuur' wordt kort toegelicht door de Rekenkamer, waarna de commissie de gelegenheid krijgt de opzet -indien gewenst- nog verder aan te scherpen. De vervolgstap is het opstarten van het feitelijke onderzoek door de Rekenkamer.
Bijlagen
Besluit
De Rekenkamer doet een mededeling over de onderzoeksopzet 'Externe inhuur'. Door commissieleden worden verduidelijkende vragen gesteld aan de Rekenakmer en suggesties gedaan om de opzet aan te scherpen/aan te vullen.
00:12:06 - 00:12:19 - Voorz. Dimph van Ruth00:18:02 - 00:18:26 - Lia de Heij - Nap00:18:26 - 00:18:27 - Lia de Heij - Nap00:18:27 - 00:20:04 - Lia de Heij - Nap00:20:04 - 00:22:22 - Goffe Walsweer00:22:22 - 00:23:06 - Albert Abma00:23:06 - 00:23:54 - Ate Eijer00:23:54 - 00:24:58 - Jerry Speel00:24:58 - 00:25:28 - Voorz. Dimph van Ruth -
6
Dit agendapunt wordt ingeleid door Rekenkamer waarbij zij het rapport presenteren en nader toelichten. Daarna hebben de commissieleden de gelegenheid om de Rekenkamer vragen te stellen.
Vervolgens kunnen de commissieleden in eerste termijn vragen stellen aan het college en gaan ze in tweede termijn met elkaar in gesprek.
De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het toezicht en handhaving in het fysieke domein. Aan de raad wordt gevraagd in te stemmen met de conclusies van het Rekenkamerrapport ‘Toezicht en handhaving in het fysieke domein’ en aan het college opdracht te geven om in het eerste kwartaal van 2026 een startnotitie beleidsplan Vergunning Handhaving en Toezicht (VTH) en een startnotitie Integraal Veiligheidsplan (IVP) voor te leggen aan de raad, waarin de ambities, het proces en de rol van de raad wordt beschreven. Met de startnotities wordt uitvoering gegeven aan de aanbevelingen van de rekenkamer om de raad aan de voorkant te betrekken bij beleidsvorming en beleidskeuzes en in gesprek te gaan hoe de uitvoeringscapaciteit op sterkte gebracht kan worden. Verder wordt aan de raad voorgesteld het college opdracht te geven om de raad over de voortgang van de opvolging van de aanbevelingen aan het college te informeren, voorafgaand aan de behandeling van de startnotitie Vergunning Handhaving en Toezicht (VTH). De aanbevelingen betreffen het investeren in ondersteunende systemen en werkprocessen voor toezicht en handhaving, het beter monitoren van effectiviteit middels SMART-formulering van doelen, het ontwikkelen van toezichtsprotocollen en standaarden om uniformiteit en kwaliteit te borgen en het ontwikkelen van kennisopbouw en behoud van expertise, met oog op personeelsverloop en krapte op de arbeidsmarkt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de conclusies van het Rekenkamerrapport ‘Toezicht en handhaving in het fysieke domein’.
2. Het college opdracht te geven om:
1. Een startnotitie beleidsplan Vergunning Handhaving en Toezicht (VTH) en een startnotitie Integraal Veiligheidsplan (IVP) voor te leggen aan de raad in het eerste kwartaal van 2026, waarin de ambities, het proces en de rol van de raad beschreven wordt.
2. De raad te informeren over de voortgang van de opvolging van de aanbevelingen aan college/organisatie in het rekenkamerrapport ‘Toezicht en handhaving in het fysieke domein’ voorafgaand aan het behandelen van de startnotitie Vergunning Handhaving en Toezicht (VTH).Besluit
Het Rekenkameronderzoek Toezicht en Handhaving in het fysieke domein wordt gepresenteerd door de Rekenkamer aan de commissie, waarna door de commissieleden vragen worden gesteld aan de Rekenkamer. Na het beantwoorden van deze vragen door de Rekenkamer, bedankt de voorzitter de Rekenkamer en gaat de commissie over tot inhoudelijke behandeling.
De commissieleden stellen in eerste termijn vragen aan het college.
Wethouder Tromp beantwoordt de vragen namens het college.
In tweede termijn vindt er een politiek debat onderling plaats.
Het voorstel gaat als bespreekstuk naar de raadsvergadering van 18 september 2025.
* Wethouder Tromp doet namens het college een toezegging om de vraag van HL over de werkvoorraad toezicht bouw schriftelijk te beantwoorden.
Toezeggingen 2022-2026
Onderwerp Werkvoorraad toezicht bouw 00:34:38 - 00:34:41 - Lia de Heij - Nap00:34:41 - 00:34:43 - Lia de Heij - Nap00:34:43 - 00:35:18 - Lia de Heij - Nap00:35:18 - 00:36:37 - Age Hartsuiker00:36:37 - 00:37:05 - Age Hartsuiker00:37:05 - 00:37:07 - Age Hartsuiker00:37:07 - 00:38:18 - Tino van der Ven00:38:18 - 00:38:38 - Tino van der Ven00:38:38 - 00:38:41 - Lia de Heij - Nap00:38:41 - 00:39:57 - Jefrey Heerschop-Dekker00:39:57 - 00:40:42 - Jefrey Heerschop-Dekker00:40:42 - 00:40:58 - Jefrey Heerschop-Dekker00:40:58 - 00:41:43 - Voorz. Dimph van Ruth00:41:49 - 00:44:48 - Lia de Heij - Nap00:44:48 - 00:44:54 - Voorz. Dimph van Ruth00:44:59 - 00:46:42 - Age Hartsuiker00:46:42 - 00:46:44 - Voorz. Dimph van Ruth00:46:44 - 00:47:00 - Ate Eijer00:47:00 - 00:47:58 - Age Hartsuiker00:47:58 - 00:48:03 - Voorz. Dimph van Ruth00:48:10 - 00:49:04 - Jefrey Heerschop-Dekker00:49:04 - 00:49:12 - Voorz. Dimph van Ruth00:49:16 - 00:50:08 - Tino van der Ven00:50:09 - 00:50:13 - Voorz. Dimph van Ruth00:50:19 - 00:50:48 - Goffe Walsweer00:50:48 - 00:50:56 - Voorz. Dimph van Ruth00:51:02 - 00:58:57 - Weth. Rolie Tromp00:58:57 - 00:58:58 - Voorz. Dimph van Ruth00:58:58 - 00:59:10 - Age Hartsuiker00:59:11 - 00:59:12 - Voorz. Dimph van Ruth00:59:12 - 00:59:31 - Weth. Rolie Tromp00:59:31 - 01:00:06 - Age Hartsuiker01:00:07 - 01:02:48 - Weth. Rolie Tromp01:02:49 - 01:02:59 - Voorz. Dimph van Ruth01:03:03 - 01:03:45 - Jefrey Heerschop-Dekker01:03:46 - 01:03:48 - Voorz. Dimph van Ruth01:03:48 - 01:05:39 - Weth. Rolie Tromp01:05:39 - 01:05:52 - Jefrey Heerschop-Dekker01:05:53 - 01:06:08 - Voorz. Dimph van Ruth01:06:15 - 01:06:53 - Age Hartsuiker01:06:54 - 01:07:01 - Voorz. Dimph van Ruth01:07:04 - 01:07:50 - Albert Abma01:07:50 - 01:08:10 - Voorz. Dimph van Ruth01:08:10 - 01:08:48 - Ate Eijer01:08:50 - 01:09:28 - Voorz. Dimph van Ruth -
7
Aan de raad wordt voorgesteld de Winkeltijdenverordening gemeente Heerenveen 2025 vast te stellen. De huidige winkeltijdenverordening is van 2014 en voldoet niet meer aan de Europese Dienstenrichtlijn. Bovendien wijken de feitelijke openingstijden van winkels af van wat in de verordening staat. Dit komt door twee besluiten uit de coronaperiode, waarmee tijdelijk ruimere zondagsopeningen zijn toegestaan: eerst voor supermarkten en foodwinkels (2020), later voor alle winkels (2021). Deze tijdelijke besluiten zijn nooit ingetrokken en worden nog steeds gevolgd. Uit een evaluatie onder ondernemers blijkt dat de meeste winkeliers de verruimde openingstijden graag willen behouden.
Het college stelt voor om in de nieuwe, vereenvoudigde, winkeltijdenverordening een algemene vrijstelling op te nemen, waardoor alle winkels op zondagen en feestdagen, waaronder Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en beide Kerstdagen, geopend mogen zijn van 09.00 tot 20.00 uur en geen maximum aantal koopzondagen meer vast te stellen, maar dit over te laten aan de ondernemersverenigingen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Winkeltijdenverordening gemeente Heerenveen 2025 vast te stellen.
Besluit
De commissieleden stellen in eerste termijn vragen aan het college.
Wethouder Rinkes beantwoordt de vragen namens het college.
Dit voorstel gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 18 september 2025.
01:09:07 - 01:09:28 - Voorz. Dimph van Ruth01:09:28 - 01:10:15 - Goffe Walsweer01:10:17 - 01:10:30 - Voorz. Dimph van Ruth01:10:33 - 01:11:13 - Simon Kooistra01:11:13 - 01:11:18 - Voorz. Dimph van Ruth01:11:22 - 01:12:19 - Ate Eijer01:12:19 - 01:12:24 - Voorz. Dimph van Ruth01:12:30 - 01:12:45 - Albert Abma01:12:45 - 01:12:52 - Voorz. Dimph van Ruth01:12:53 - 01:17:12 - Weth. Hedwich Rinkes01:17:12 - 01:17:24 - Voorz. Dimph van Ruth01:17:24 - 01:17:58 - Age Hartsuiker01:17:58 - 01:18:02 - Voorz. Dimph van Ruth01:18:07 - 01:19:31 - Lia de Heij - Nap01:19:31 - 01:21:04 - Voorz. Dimph van Ruth -
8
Aan de raad wordt voorgesteld de nieuwe delegatie- en mandaatregeling vast te stellen voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft en de huidige delegatie- en mandaatregeling in te trekken. Verder wordt aan de raad voorgesteld kennis te nemen van het aan de nieuwe organisatie aangepaste en geactualiseerde delegatie- en mandaatregister en deze vast te stellen voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft. Hierbij wordt de bestaande oplegger Delegatie- en mandaatregister ingetrokken. Bij delegatie draagt de raad zijn bevoegdheden over, waarbij de verantwoordelijkheid volledig wordt overgedragen aan de gedelegeerden. Bij mandaat handelen gedelegeerden in de plaats van de raad, maar blijft de verantwoordelijkheid bij de raad. Het delegatie- en mandaatregister (het register) bundelt alle gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden in één overzicht. Dit maakt het voor iedereen duidelijk hoe de bevoegdheden binnen de gemeente zijn verdeeld. Het register hoort bij de delegatie- en mandaatregeling (de regeling) van de gemeente. Het uitgangspunt is dat het register jaarlijks wordt geactualiseerd, vastgesteld en openbaar gemaakt. De regeling zelf wordt alleen aangepast als daar aanleiding toe is. Vanwege de organisatiewijziging per 1 januari 2025 heeft de gemeenteraad op 19 december 2024 ingestemd met een aantal wijzigingen in de regeling en een actualisatie van het register. Omdat toen nog niet alle onderdelen van de organisatiewijziging waren uitgewerkt, kon het delegatie- en mandaatregister destijds nog niet volledig worden aangepast. Inmiddels is de nieuwe organisatie op 1 mei 2025 volledig van start gegaan. Het register is daarop geactualiseerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De nieuwe delegatie- en mandaatregeling vast te stellen voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft, onder intrekking van de huidige delegatie- en mandaatregeling;
2. Van het aan de nieuwe organisatie aangepaste en geactualiseerde delegatie- en mandaatregister kennis te nemen en vast te stellen voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft, onder intrekking van de oplegger Delegatie- en mandaatregister.Besluit
Dit voorstel gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 18 september 2025.
01:20:01 - 01:21:04 - Voorz. Dimph van Ruth -
9
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 20.50 uur.
01:20:37 - 01:21:04 - Voorz. Dimph van Ruth