- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Dimph van Ruth
- Toelichting
-
Oproep aan inwoners: vertel jouw mening over een onderwerp op de agenda in een video, mail, brief of op andere manier (max vijf minuten) en geef het uiterlijk 1 december door aan de griffie; griffie@heerenveen.nl of (0513) 617 700.
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening - 19:00
-
2Vaststellen van de agenda - 19:01
-
3Mededelingen - 19:02
-
4Mondelinge vragen - 19:07
-
5
Inspreker:
- Plaatselijk Belang De Knipe
Aan de raad wordt gevraagd wordt de Uitgangspuntennotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vast te stellen, waarin de richting voor de nieuwe Omgevingsvisie wordt bepaald.
Op 24 oktober 2024 heeft de raad de Startnotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vastgesteld en daarmee opdracht gegeven om de Omgevingsvisie Heerenveen uit 2021 te vernieuwen. De Uitgangspuntennotitie vormt een tussenstap in het vernieuwen van de Omgevingsvisie.
De Uitgangspuntennotitie bevat de basisuitgangspunten, nieuwe hoofdlijnen en thematische kaders voor hoe de gemeente Heerenveen zich tot 2050 wil ontwikkelen. De Uitgangspuntennotitie is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar toekomstige ruimtelijke opgaven, uitgewerkt in drie scenario’s (de Contourenschets). Ook is breed gesproken met partners, inwonersgroepen, provincie, Wetterskip, maatschappelijke organisaties.
De huidige gemeenteraad geeft met de Uitgangspuntennotitie dus richting aan de nieuwe Omgevingsvisie. De definitieve Omgevingsvisie wordt echter vastgesteld door de nieuwe raad. Het risico bestaat dat deze nieuwe raad andere opvattingen heeft over de uitgangspunten waarop de visie is gebaseerd. Daarnaast moeten tijdens de uitwerking nog veel inhoudelijke keuzes worden gemaakt. De komende periode wordt opnieuw uitgebreid geparticipeerd met inwoners, dorpen, wijken en ondernemers. Tijdens de uitwerking van de uitgangspunten naar de nieuwe Omgevingsvisie krijgt de nieuwe raad de gelegenheid om te reflecteren op deze uitgangspunten maar de Uitgangspuntennotitie zal in principe als inhoudelijke basis voor de nieuwe Omgevingsvisie worden gebruikt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Uitgangspuntennotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vast te stellen, bestaande uit:
- Basisuitgangspunten uit de Omgevingsvisie 2021 die behouden blijven (H2)
- Verdiepende uitgangspunten voor de nieuwe visie op hoofdlijnen (H4)
- Algemene en thematische uitgangspunten voor ruimtelijke ontwikkelingen (H5)
- Uitgangspunten voor de toekomstige kaart van Heerenveen (H6)
- Technische uitgangspunten voor het verstevigen van de structuur in het beleid voor de fysieke leefomgeving (H7)
-
6
Inspreker:
- De heer Woudstra
De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen vast te stellen voor de bouw van één woning op de hoek Uhlweg–K.J. Visserstraat, omdat het plan afwijkt van het bestemmingsplan en zonder deze verklaring niet kan worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om bij geen zienswijzen de verklaring als definitief aan te merken.
De aanvraag heeft een uitgebreide ruimtelijke toets doorlopen, waarbij geen belemmeringen zijn gevonden op het gebied van bodem, geluid, verkeer, water, natuur en cultuurhistorie. Alle kosten en eventuele planschade komen voor rekening van de aanvrager. Als er een zienswijze wordt ingediend, wordt de verklaring van geen bedenkingen niet automatisch definitief en moet de raad opnieuw besluiten of deze toch wordt afgegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vaststellen van de ontwerpverklaring van geen bedenkingen op grond van artikel 2.27 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 3.11 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 6.5 Besluit omgevingsrecht voor het bouwen van een woning op de hoek Uhlweg / K J Visserstraat te Heerenveen;
2. Vaststellen om deze verklaring als definitieve verklaring van geen bedenkingen aan te merken wanneer er geen zienswijzen over de ontwerpverklaring zijn ingediend. -
7
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de reactienota en een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een melkstal aan de Leppedyk 54 in Akkrum.
Het plan wijkt af van het bestemmingsplan, waardoor een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) nodig is; het ontwerp heeft zes weken ter inzage gelegen en er kwam één zienswijze binnen van Provinsje Fryslân. Die zienswijze leidde tot aanvullende voorschriften over landschappelijke inpassing en de verplichting dat initiatiefnemer eerst een Natura 2000-vergunning moet verkrijgen.
De provincie heeft bevestigd dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, maar dat zonder de Natura 2000-vergunning nog niet mag worden gebouwd. Na vaststelling volgt de reguliere publicatie- en beroepsprocedure, waarbij beroep en een voorlopige voorziening mogelijk zijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de reactienota
2. De definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven op grond van artikel 2.27 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 3.11 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 6.5 Besluit omgevingsrecht voor het realiseren van een melkstal op de locatie Leppedyk 54 te Akkrum. -
8
De raad wordt gevraagd het Plan van Aanpak en Participatieplan voor Heerenveen-West vast te stellen en het college opdracht te geven de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West te starten voor de voorbereiding van een nieuwe woonwijk.
Ook wordt de raad gevraagd om met ingang van 2026 een voorbereidingsbudget van €1.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorbereidende werkzaamheden in het kader van de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West en deze op termijn te dekken uit de opbrengsten.
De samenwerking tussen de gemeenten Heerenveen en De Fryske Marren is in een fase gekomen, waarin bestuurlijke keuzes nodig zijn over onder andere het moment van grenscorrectie en de samenwerkingsstructuur. Dit voorstel geeft richting aan die keuzes.
In februari 2025 hebben beide colleges de projectopdracht Heerenveen-West vastgesteld. De eerste stap was het uitvoeren van een woonbehoefteonderzoek voor Heerenveen. Op 10 september 2025 heeft de gemeenteraad van De Fryske Marren bevestigd dat er voldoende woningbehoefte is in het plangebied Heerenveen-West. Daarmee zijn de voorwaarden uit de bestuursovereenkomst van 2000 bevestigd.
De tweede stap is het vaststellen van de condities en voorwaarden voor de gebiedsontwikkeling, resulterend in een plan van aanpak. Dit plan vormt nu het kader voor de verdere uitwerking van de gebiedsvisie en de planvorming. De besluitvorming hierover vindt plaats in zowel de raad van de gemeente Heerenveen als de raad van De Fryske Marren.
Het Plan van Aanpak zet de uitgangspunten van beide gemeenten uiteen en beschrijft de opgave (ruimtelijk, programmatisch en procesmatig). Het legt de projectorganisatie, rollen en verantwoordelijkheden vast en bevat de globale planning en fasering. Ook staat de aanpak voor communicatie, participatie en besluitvorming erin. Het plan bevat de financiële onderbouwing voor de eerste fase, inclusief het voorbereidingsbudget. Verder benoemt het de vervolgstappen richting een projectplan en een doorkijk naar toekomstige besluitvorming. Tot slot bevat het duidelijke kaders voor de grenscorrectie en de samenwerking vóór en na dat moment, inclusief de ontwikkeling van een samenwerkingsovereenkomst.
Het participatieplan beschrijft welke doelgroepen worden betrokken. Het legt vast op welke momenten, via welke kanalen en met welke mate van invloed participatie plaatsvindt in alle fases van visie tot realisatie. Daarnaast bevat het de uitgangspunten voor participatie. Het plan beschrijft de rol van werkgroepen uit Rottum, Oudehaske, Nijehaske en De Greiden als vaste gesprekspartners, en maakt onderscheid tussen participatie voor en na de grenscorrectie. Tot slot geeft het participatieplan invulling aan het amendement en de motie van De Fryske Marren en bevat het een routekaart die het proces en de participatiemomenten visualiseert.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het bijgevoegde Plan van Aanpak Gebiedsontwikkeling Heerenveen-West vast te stellen.
- Het bijgevoegde Participatieplan Gebiedsontwikkeling Heerenveen-West vast te stellen.
- Het college opdracht te geven de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West op te starten, conform het vastgestelde plan van aanpak en participatieplan.
- Met ingang van 2026 een voorbereidingsbudget van € 1.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorbereidende werkzaamheden in het kader van de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West en deze op termijn te dekken uit de opbrengsten.
-
9
Inspreker:
- De heer De Vries namens Monitor Kerngroep G1000
De raad wordt gevraagd te besluiten om het nieuwe gemeentehuis en de nieuwe bibliotheek te bouwen op de ABC-locatie. En om Crackstate te gebruiken als bestuurscentrum voor het college van burgemeester en wethouders en met een ceremoniële en representatieve functie. Het voorstel omvat investeringskredieten van €30,9 miljoen voor het nieuwe gemeentehuis, €7,5 miljoen voor de nieuwe bibliotheek en €5,9 miljoen voor de renovatie van Crackstate, naast een eerder toegekend voorbereidingskrediet van €4,6 miljoen. De totale investering bedraagt €48,9 miljoen exclusief inrichting, ICT en facilitaire voorzieningen.
De structurele lasten bedragen €2.100.500 per jaar vanaf 2031 voor het ABC-complex en €563.200 per jaar vanaf 2032 voor Crackstate, samen €2.663.700 per jaar. Voorgesteld wordt om in te stemmen met het instellen van een bestemmingsreserve voor de dekking van de kapitaallasten van het nieuwe gemeentehuis. Voorgesteld wordt om het niet-gebruikte budget voor tijdelijke huisvesting van €2.596.000 toe te voegen aan een bestemmingsreserve voor kapitaallasten, evenals een eventuele verkoopwinst op Werkstate. Voorgesteld wordt om de vrijvallende jaarlijkse lasten van Werkstate van €196.000 structureel in te zetten voor de dekking van de kapitaallasten. Hierdoor worden een deel van de structurele lasten gedekt en moet er in de toekomst nog aanvullende structurele dekking worden gevonden voor deze structurele tekorten: in 2031 ontstaat een tekort van €77.900 en vanaf 2032 een structureel tekort van €603.800.
De raad wordt gevraagd in te stemmen met afschrijvingstermijnen van 50 jaar voor het gemeentekantoor (lineair vanaf 2031), 50 jaar voor de bibliotheek (annuïtair vanaf 2031) en 25 jaar voor Crackstate (lineair vanaf 2032). Bij lineair afschrijven wordt elk jaar hetzelfde bedrag aan afschrijving betaald, terwijl bij annuïtair afschrijven elk jaar hetzelfde totaalbedrag wordt betaald, maar dat bedrag bestaat in het begin vooral uit rente en later steeds meer uit aflossing.
Voorgesteld wordt om vanaf 2031 als gemeente de bibliotheek een huur van €335.100 per jaar in rekening te brengen en de subsidie aan de bibliotheek met hetzelfde bedrag te verhogen om deze huur te dekken, waarbij deze hogere subsidie wordt gefinancierd uit al eerder beschikbare structurele middelen: €210.100 uit de meerjarenplanning 2023 en €125.000 uit het Fonds Vitale Kernen.
Voorwaarden die in het voorstel staan voor de uitwerking door het college, zijn dat:
- Werkstate uiterlijk in 2030 wordt verkocht, dat alleen het gebouw wordt verkocht en de grond bij de gemeente blijft, en dat de eventuele verkoopwinst verplicht wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve.
- De grondruil met de ontwikkelaars van het ABC-complex juridisch wordt uitgewerkt, waarvan woningbouw onderdeel uitmaakt. Het woningbouwprogramma van 125 woningen en commerciële ruimte past niet meer op de ABC-locatie als de raad besluit om hier het nieuwe gemeentehuis en de bibliotheek te bouwen. De woningbouw wordt verplaatst naar het Gashoudersplein en de huidige locatie van het gemeentehuis. Daarnaast moet de gemeente formeel toestemming vragen aan het Rijk om de woningbouwimpulssubsidie naar de nieuwe woningbouwlocaties te verplaatsen.
De vervolgstappen na besluitvorming zijn het uitwerken van de grondruilovereenkomst, het sluiten van afspraken met de bibliotheek, het starten van het ontwerp- en bestemmingsplantraject en de aanbestedingen. De bouw van het gemeentehuis en de bibliotheek start dan naar verwachting in 2029, met oplevering in 2031, gevolgd door de renovatie van Crackstate in 2031–2032.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Te nemen besluiten over de locatie:
1. Vast te stellen om:
a. Een nieuw gemeentehuis te bouwen op de ABC-locatie, samen met de bibliotheek (scenario 2b)
b. Crackstate te gebruiken als bestuurscentrum voor het college van B&W.
2. In te stemmen met het uitwerken van een grondruilingsovereenkomst uit te werken met de grondeigenaren c.q. ontwikkelaars van het ABC-complex.
3. In te stemmen met het opstellen van een koopovereenkomst voor de huidige locatie van de bibliotheek en een huurovereenkomst met subsidierelatie voor de vestiging in het ABC complex met de bibliotheek aan te gaan.
4. In te stemmen met het verkopen van het gemeentelijke gebouw ‘Werkstate’ aan de Trambaan.
Te nemen financiële besluiten:
5. De volgende investeringskredieten beschikbaar te stellen:
a. voor de realisatie van het gemeentekantoor in het ABC-complex van € 30.900.000; aanvullend op het beschikbaar gestelde krediet van € 4.600.000 in 2022;
b. voor de realisatie van de bibliotheek in het ABC-complex van € 7.500.000;
c. voor de renovatie Crackstate van € 5.900.000.
6. In te stemmen met de volgende afschrijvingstermijnen:
a. Voor gemeentekantoor in 50 jaar lineair vanaf 2031;
b. Voor de bibliotheek in 50 jaar annuïtair vanaf 2031;
c. Voor Crackstate in 25 jaar lineair vanaf 2032.
7. De kapitaal- en exploitatielasten in de begroting te verwerken vanaf:
a. 2031 voor het ABC-complex voor € 2.100.500;
b. 2032 voor Crackstate voor € 563.200.
8. Een bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten voor het gemeentehuis in te stellen.
9. De middelen voor tijdelijke huisvesting met € 2.596.000 te verlagen.
10. Het vrijkomende budget van € 2.596.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten voor het gemeentehuis.
11. Werkstate te verkopen en de eventuele verkoopwinst toe te voegen aan de bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten van het gemeentehuis.
12. De vrijvallende structurele middelen van € 196.000 in te zetten als dekking van de kapitaal- en exploitatielasten van het gemeentehuis en voor de renovatie van Crackstate.
13. Vaststellen dat:
a. Vanaf 2031 (jaar van verwachte ingebruikname) bij de Stichting Bibliotheken Mar en Fean een huur inclusief servicekosten in rekening
gebracht wordt van (voorlopig) € 335.100;
b. Vanaf 2031 de subsidie aan de Stichting Bibliotheken Mar en Fean wordt verhoogd met € 335.100 ter dekking van de huur.
14. De in besluitpunt 13 bedoelde verhoging als volgt te dekken:
a. De al opgenomen beschikbare structurele middelen voor de bibliotheek van 2025 (opgenomen in de Meerjarenplanning 2023) van € 210.100;
b. De al opgenomen beschikbare structurele middelen vanuit het Fonds Vitale Kernen, onderdeel Centrum Heerenveen, van € 125.000.
15. Het resultaat van alle bovenstaande mutaties in de exploitatie als volgt te verwerken:
a. In 2031 € 77.900 ten laste van het begrotingsresultaat te brengen;
b. Vanaf 2032 € 603.800 structureel ten laste van het begrotingsresultaat te brengen.
Geheimhouding bijlagen 1 /m 3:
16. Kennis te nemen van het feit dat wij op grond van artikel 87, jo. artikel 5.1 lid 2 sub b van de Wet open overheid, geheimhouding hebben opgelegd op de bijlagen 1 tot en met 3 aangezien het gegevens betreft die bedrijfs- en concurrentiegevoelig zijn en waarvan openbaarmaking de economische en onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden. Deze documenten zijn op grond van artikel 88, tweede lid vertrouwelijk verstrekt aan uw raad. -
10Sluiting - 22:32