- Locatie
Raadszaal
- Toelichting
-
De Raadsmarkt is een informeel contactmoment in de beeldvormende fase. Raadsleden kunnen zich tijdens deze bijeenkomst laten informeren aan meerdere informatietafels.
Er zijn twee typen tafels:
- Technische vragentafels met ambtenaren over onderwerpen die binnenkort besluitvormend worden behandeld.
- Gesprekken met inwoners, ondernemers of organisaties die een onderwerp onder de aandacht van de raad willen brengen.
De Raadsmarkt is een inloopbijeenkomst zonder vaste agenda [er zijn onderwerpen vastgesteld in de agendacommissie]. Raadsleden kiezen zelf welke tafels zij bezoeken. De gesprekken zijn kort en informatief van aard; politieke vragen worden gesteld in de commissie.
Alleen onbeantwoorde vragen kunnen na afloop alsnog via iBabs worden gesteld.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Aan de raad wordt voorgesteld de Mobiliteitsvisie 2040 vast te stellen. Het raadsvoorstel wordt in september door de commissie en raad behandeld.
In deze visie worden duidelijke keuzes gemaakt om in te spelen op de toekomstige mobiliteitsbehoefte, die aansluit bij de groei en ambities van de gemeente. De visie vormt het kader voor toekomstige keuzes, projecten en investeringen op het gebied van verkeer en vervoer leefomgeving en is leidend bij het opstellen van nieuw beleid. Na vaststelling van de visie volgt het Mobiliteitsplan 2035 waarin de ambities uit de visie verder worden uitgewerkt en concreet gemaakt.
In maart 2025 heeft de raad de Startnotitie voor de Mobiliteitsvisie 2040 en het Mobiliteitsplan vastgesteld. Hierin is aangegeven dat het thema mobiliteit binnen de Omgevingsvisie verder wordt uitgewerkt in het Omgevingsprogramma Mobiliteit, dat bestaat uit de Mobiliteitsvisie 2040 en het Mobiliteitsplan 2035. Hoewel de Omgevingswet bepaalt dat het college van B&W bevoegd is om omgevingsprogramma’s vast te stellen, vraagt het college de raad om deze visie en later ook het plan vast te stellen. Dit vanwege de brede impact van mobiliteit, de belangrijke beleidskeuzes die voorliggen, en het feit dat de kaders van de Omgevingsvisie 2.0 nog niet definitief zijn. Na besluitvorming door de raad worden beide documenten opgenomen in het Omgevingsprogramma Mobiliteit, dat uiteindelijk door het college wordt vastgesteld.
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3Tafel 3: Parkmanager Bedrijventerreinen Heerenveen bij voorstel Mobiliteitsvisie
-
4Tafel 4: de heer Smits bij voorstel Mobiliteitsvisie
-
5Tafel 5: mevrouw Postma bij voorstel Mobiliteitsvisie
-
6Tafel 6: de heer/mevrouw Koning over Vuilstortplaats Rembrandtlaan in Heerenveen
-
7Tafel 7: Fietsersbond bij voorstel Mobiliteitsvisie