- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- R. Tromp
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
-
2
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
3
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
4Gezamenlijke raadscommissie - blok SAZA onderwerpen
-
4.1
De raad bespreekt het initiatiefvoorstel Jongerenparticipatie dat geschreven is door de raadsleden Rixt de Jong en Jan Julius Buwalda. De Gemeente Heerenveen heeft de afgelopen periode veel geëxperimenteerd met nieuwe vormen van participatie. Deze projecten waren succesvol, maar jongeren worden niet bereikt zien Rixt de Jong en Jan Julius Buwalda. Zij willen het volgende bereiken:
- jongerenparticipatie moet vanzelfsprekend zijn bij het maken van beleid en plannen in Heerenveen.
- jongeren bewust maken van de invloed die zij hebben op hun leefomgeving.
Concreet betekent dit dat:
- we als gemeente meerdere netwerken hebben waarmee we makkelijk contact hebben met jongeren over de voorbereiding van plannen en beleid over hun toekomstige
leefomgeving tot en met de politieke keuze; - de lokale politiek een structurele plek in het lesprogramma burgerschap op alle scholen in Heerenveen krijgt;
- jongeren meedoen bij de voorbereidingen van en tijdens de verkiezingen.
De keuzes die we nu maken hebben grote invloed op de toekomst van de jongeren in gemeente Heerenveen, daarom is de stem van jongeren hard nodig, vinden Rixt de Jong en Jan Julius Buwalda. Het college wordt met dit voorstel uitgedaagd om met creatieve oplossingen te komen en de raad geeft hierbij richting.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. We trekken samen met jongeren op vanaf de voorbereiding van plannen en beleid over hun toekomstige leefomgeving tot en met de politieke keuze.
- door een relatie en netwerk met jongeren op te bouwen;
- door samen te werken met Knooppunt Heerenveen,
Caleidoscoop, onderwijs, lokale ondernemers en andere maatschappelijke partners;
2. De raad krijgt jaarlijks een terugkoppeling van: waarbij, hoe en wanneer samen met jongeren is opgetrokken.Besluit
Dit agendapunt wordt geagendeerd als hamerstuk voor de raadsvergadering van 26 oktober 2021.
-
5Gezamenlijke raadscommissie - blok AZ onderwerpen
-
5.1
De raad wordt gevraagd om richting te geven voor de nieuwe visie op dienstverlening die wordt geschreven. Met de richting van de raad werkt het college vervolgens de visie op dienstverlening concreet uit in doelen, middelen en aanpak en legt vervolgens de visie voor aan de raad. Er zijn drie scenario's waaruit de raad kan kiezen om richting mee te geven. De scenario's staan in de Oplegnotitie (zie pagina 5).
Het college stelt de raad voor om de conceptvisie uit te werken op basis van scenario 2 van de Oplegnotitie: een mix waarin eenvoudige zaken zoveel mogelijk worden gestandaardiseerd en digitaal worden aangeboden. Daar waar diensten te complex van aard zijn en inwoners meegenomen moeten worden zoekt de gemeente maatwerk oplossingen op. Simpele zaken kunnen wellicht sneller dan de wettelijke norm. Er wordt bekeken of diensten waar veel vraag naar is sneller en eenvoudiger kunnen worden ingericht. Daarmee wordt tijd overgehouden voor complexe zaken.
Dienstverlening aan inwoners en ondernemers is een kerntaak voor de gemeente. De visie op dienstverlening is de basis voor alle (toekomstige) werkzaamheden en beleidsvisies. Doel is dat de dienstverlening van de gemeente beter aansluit bij de behoeften en verwachtingen van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het uitwerken van de conceptvisie in concrete doelen en middelen op basis van scenario 2 van de Oplegnotitie.
2. De concept Visie op Dienstverlening en de Infographic ter kennisgeving aan te nemen.
3. In te stemmen om de Visie op Dienstverlening als kapstok te gebruiken voor alle (toekomstige) werkzaamheden en beleidsvisies.Besluit
Er wordt een stap terug gedaan zodat de raad visie kan gaan vormen op basis van waarden aan de hand van concrete casuïstiek. Op een later moment volgt een aangepast stuk.
-
5.2
De raad bespreekt de stand van zaken Thialf, het beschikbaar stellen van een krediet voor de ijshockeyhal en de kaders voor het vervolgtraject.
Stand van zaken Thialf
Er is een verregaand commitment tussen Thialf, KNSB en NOC*NSF om samen de exploitatie van Thialf duurzaam te versterken. KNSB en NOC*NSF willen gezamenlijk jaarlijks € 550.000,- extra bijdragen aan de operationele exploitatie. Tevens wil de KNSB zich sterk maken meer topsport programma naar Thialf te brengen (trainingscentrum kunstrijden) en wordt vanuit de bond gekeken naar curling en shorttrackwedstrijden op nationaal niveau.
Afhankelijk van het wel of niet inschakelen van de zonnepanelen is het operationele exploitatietekort van Thialf inclusief ijshockeyhal daarmee teruggebracht tot respectievelijk € 631.750,- en € 811.750,-. In het Rapport Eringa wordt een beroep gedaan op de aandeelhouders om dit tekort te dekken (1/3e gemeente en 2/3e provincie).
Daarnaast wordt een beroep op de aandeelhouders gedaan om op binnen 1 jaar de benodigde investeringen in de ijshockeyhal te doen om de hal te kunnen blijven gebruiken en om de functionaliteit te verbreden. Daarnaast is minimaal € 1.000.000,- per jaar nodig om de beide hallen van Thialf de komende 10 tot 15 jaar in stand te kunnen houden (groot onderhoud en vervangingsinvesteringen). Voor deze middelen doen partijen (aandeelhouders, Thialf en KNSB/NOC*NSF) een beroep op het Rijk.
Beschikbaar stellen krediet ijshockeyhal
Het in bedrijf houden van de ijshockeyhal vergt op zeer korte termijn een investering in de vloer, de boarding en de luchtbehandeling. De kosten daarvan worden geraamd op € 1.555.274,- (inclusief btw). Het college vraagt aan de raad om dit krediet nu beschikbaar te stellen.
Kaders voor het vervolgtraject
Het college stelt de raad voor om op een later moment, nadat het Rijk zich heeft uitgesproken over steun, een concreet besluit te nemen over:
- het dekken van 1/3e van het eerder aangegeven operationele tekort van Thialf (€ 210.580,- structureel exploitatiesteun).
- een eventuele tweede fase voor de ijshockeyhal (geraamd op € 2.500.000,- (incl. btw)). Die bestaat uit het verbeteren van de verlichting, kleedkamers, toevoegen van een kantine en extra voorzieningen met het oog op evenementen (aanpassen tribunes, sfeer, schermen etc.). Deze investering is minder urgent dan de eerste fase en kan indien nodig achterwege blijven of worden gekoppeld aan de eventuele derde hal.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis nemen van de stand van zaken en de geschetste scenario’s voor het duurzaam exploiteren van Thialf.
- Een krediet van € 1.555.274,- incl. btw beschikbaar stellen voor de minimaal noodzakelijke investeringen om de ijshockeyhal in bedrijf te kunnen houden.
- Instemmen met de kaders voor het vervolgtraject.
- De bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.
Besluit
Dit voorstel wordt geagendeerd als bespreekstuk voor de raad van 7 oktober 2021.
-
5.3
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2021.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het verzamelbesluit 2021-3.
2. In te stemmen om het positieve resultaat van € 358.500 toe te voegen aan de algemene reserve.Besluit
Dit voorstel wordt geagendeerd als bespreekstuk voor de raad van 7 oktober 2021.
-
5.4
De raad wordt voorgesteld om de nota kapitaalgoederen én deze vijf uitgewerkte beheerplannen met een looptijd van 2021 en 2022 vast te stellen:
- Beheerplan Verhardingen (wegen, fiets- en voetpaden etc.)
- Beheerplan Kunstwerken (bruggen, tunnels/viaducten, steigers, duikers)
- Beheerplan Oevers (beschoeiing, damwand, natuurlijke oever, kade)
- Beheerplan Groen (bomen, bos, bosplantsoen, gras, hagen, heesters, houtwallen, plantenbakken)
- Beheerplan Gemeentelijke gebouwen (76 gebouwen en 68 beeldende kunstobjecten)
Volgend jaar stelt de raad een brede nota kapitaalgoederen 2023 – 2027 op waarin openbare ruimte en gebouwen samen gaan.
Kapitaalgoederen zijn eigendommen van de gemeente, zoals wegen, openbare verlichting, bebording, bruggen, speeltoestellen, gebouwen die duurzaam in stand gehouden moeten worden, maar ook bomen en gras, verzorging van de openbare ruimte. In de nota kapitaalgoederen staat de onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte. De raad bepaalt in de nota kapitaalgoederen de meerjarige opgaven, de gewenste kwaliteit (ambitie) en het benodigde geld hiervoor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De nota kapitaalgoederen openbare ruimte 2021 – 2022 (inclusief beheerplannen) vast te stellen.
2. Het beheerplan gemeentelijke gebouwen (inclusief beeldende kunst) 2021 -2022 vast te stellen.
3. De geplande investeringen zoals opgenomen in de beheerplannen op te nemen in de begroting 2021 en 2022.
4. Een brede nota kapitaalgoederen 2023 – 2027 op te stellen en deze te betrekken bij de perspectiefnota 2022.
5. Het financieel voordeel binnen product gebouwen in te zetten voor het nadeel in de opgaven binnen product verhardingen en dit te verwerken in de begroting 2022 en in de brede nota kapitaalgoederen 2023-2027.Besluit
Dit voorstel wordt geagendeerd als hamerstuk voor de raadsvergadering van 7 oktober 2021.
Toezeggingen (tot raadsperiode 2022)
Onderwerp Koppeling onderhoudsniveau en financiële gevolgen -
5.5
De raad heeft afgesproken om de inkoopmonitor jaarlijks te behandelen in de commissie AZ. Hiermee wordt de raad geïnformeerd over de inkoopprestaties van de gemeente.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Er wordt geen besluit gevraagd.
Besluit
Er wordt kort gesproken naar aanleiding van de raadsbrief.
-
6
Besluit
Er zijn geen mededelingen en ingekomen stukken.
-
7
Besluit
W. Ottens (PvdA) vraagt naar SC Heerenveen / Sportstad en dat wat in het nieuws is verschenen over het verschil van inzicht aangaande huur.
Wethouder Zoetendal antwoordt namens het college dat de gemeente hierin alleen een bemiddelende rol heeft gehad in de vorm van een gesprek. De inhoud van de afspraken die SC Heerenveen en Sportstad gemaakt zijn is onbekend, het college is blij dat partijen eruit gekomen zijn. -
8
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 22.22 uur.