- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Avine Fokkens-Kelder
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur. Afwezig zijn
-
2
Voorgesteld besluit
Vaststellen van de agenda.Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
Dhr. A. Eijer (FNP) geeft aan dat eerder een motie vreemd aan de orde van de dag is aangekondigd over lokaal plysjekorps en dat deze motie niet ingediend wordt maar dat dit onderwerp wel de aandacht houdt van de fractie FNP.
-
3.a
Voorgesteld besluit
Vaststellen van de besluitenlijst van 9 november 2023.Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van 9 november 2023 wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
3.b
Voorgesteld besluit
Vaststellen van de lijst toezeggingen / moties met de voorgestelde afdoening.Bijlagen
Besluit
Af te doen:
Toezeggingen: 13, 27, 32, 39, 57, 64, 65, 69, 75, 168
Moties: 283
Niet af te doen: toezegging 285.
Op een vraag van mw. J. de Raad (D66) over toezegging ID 94 zegt het college toe dat de brief uiterlijk half januari 2024 wordt toegezonden aan de raad.
Op een vraag van mw. D. van Ruth (SP) over toezegging ID 48 zegt het college toe dat er schriftelijk teruggekomen wordt op de stand van zaken over de witgoedwissel, omdat aangegeven is dat het stuk op 14 december 2023 in de raad zou voorliggen.
Op verzoek van dhr. J.J. Buwalda (PvdA) wordt toezegging ID 285 Uitvoeringsplan cultuur niet afgedaan.
Afgesproken wordt dat in het vervolg een voorstel voor niet afdoen van moties en toezeggingen bij amendement wordt ingediend.
-
4.a
Voorgesteld besluit
Vaststellen van de lijst ingekomen stukken met de genoemde wijzen van afdoening.Bijlagen
Besluit
De lijst ingekomen stukken van 30 oktober 2023 tot 7 december 2023 met de hieronder genoemde wijzen van afdoening vast te stellen waarbij het Plan van Aanpak - Onderzoek de raad en de gemeenschappelijke regeling ID 2154 van de Rekenkamer wordt geagendeerd in de commissie.
Dhr. A. Abma (D66) geeft aan met schriftelijke vragen en wellicht een behandelvoorstel voor commissiebehandeling te komen voor wat betreft Raadsbrief ID 2153 - Actualisatie bestemmingsplan Recreatiezone Akkrum – Tusken de Marren.
Dhr. J.J. Buwalda (PvdA) geeft aan blij te zijn met Raadsbrief ID 2272 - Onderzoek ijshockeyhal en de genoemde acties hierin.
Dhr. R. Tromp (VVD) geeft aan Plan van Aanpak - Onderzoek de raad en de gemeenschappelijke regeling ID 2154 van de Rekenkamer te willen agenderen in de commissie.
Op een vraag van dhr. J. van der Veen (SP) over ingekomen stukken ID 2256, ID 2257 en ID 2258 geeft wethouder Van Veen aan dat het Bestemmingsplan Pean in de raad wordt behandeld.
-
4.b
Voorgesteld besluit
De Lange Termijn Agenda voor kennisgeving aannemen.Bijlagen
Besluit
De Lange Termijn Agenda (LTA) wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
5
Besluit
Er worden geen mondelinge vragen gesteld.
-
6
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd om de huidige verordening Jeugdhulp vast te stellen.
De huidige verordening Jeugdhulp van de gemeente Heerenveen dateert van het begin van de gedecentraliseerde jeugdhulp en is van kracht geworden per 1 januari 2015. Omdat de organisatie van de jeugdhulp in die tijd nog volop in ontwikkeling was, is bewust gekozen voor tamelijk algemeen geformuleerde teksten en richtlijnen, die veel ruimte lieten aan de zorginhoudelijke bewegingsvrijheid van de zorgprofessionals. Die brede insteek heeft ertoe geleid dat we in de afgelopen jaren goed met deze verordening uit de voeten konden en dat, ondanks de nodige wijzigingen in de inkoopstrategie van SDF, de verordening werkbaar bleef. Inmiddels is de verordening wel dringend toe aan een actualisering, vanwege de behoefte van het geven van meer bestuurlijke dekking aan de dagelijkse werkwijze van het Team Jeugd en Gezin en de redactionele veranderingen en tekstuele aanscherpingen, onder meer voortvloeiend uit jurisprudentie.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De verordening Jeugdhulp gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen.
Besluit
De verordening Jeugdhulp gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen.
-
7
Hamerstuk
De raad wordt gevraagd de legesverordening vast te stellen.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) staat gepland voor 1 januari 2024. Het is daarom noodzakelijk om ook een nieuw Hoofdstuk 2 van de tarieventabel vast te stellen. Op die manier heffen we na de inwerkingtreding van de wetten leges op grond van de dan geldende wetgeving. Hoofdstuk 1 en 3 hebben geen betrekking op de Omgevingswet, maar hebben wel een nieuwe nummering gekregen. Inhoudelijke veranderen deze twee hoofdstukken niet. Naar aanleiding van het in 2023 ingediende Amendement ID18 SP, is er door uw raad gevraagd om te onderzoeken of er voor de aanschaf van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) kwijtschelding kan worden verleend. Deze kwijtschelding is mogelijk door artikel 8 van de verordening aan te passen.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De legesverordening 2024 vast te stellen
Besluit
De legesverordening 2024 vast te stellen.
-
8
Hamerstuk
In dit voorstel besluit de raad over het vaststellen van het 2e verzamelbesluit 2023. In het verzamelbesluit 2023-2 staan de afwijkingen op het bestaande beleid ten opzichte van de begroting 2023. Op twee momenten per jaar wordt een verzamelbesluit voorgelegd aan de gemeenteraad. Het resultaat van dit verzamelbesluit bedraagt € 1.798.000. Rekening houdend met de besluiten die al eerder genomen zijn en ten laste zijn gebracht van het begrotingsresultaat bedraagt het verwachte resultaat € 685.000. De budgetoverhevelingen die in het verzamelbesluit 2023-2 gerapporteerd worden hebben een omvang van € 4,4 miljoen welke wordt toegevoegd aan de algemene reserve en vervolgens beschikbaar gesteld in het begrotingsjaar 2024.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het verzamelbesluit 2023-2;
2. In te stemmen om het positieve resultaat van € 1.798.000 van het verzamelbesluit 2023-2 toe te voegen aan het begrotingsresultaat 2023;
3. In te stemmen met de voorgestelde overheveling van budgetten naar 2024 zoals deze verwerkt is in het verzamelbesluit 2023-2.Besluit
- in te stemmen met het verzamelbesluit 2023-2;
- in te stemmen om het positieve resultaat van € 1.798.000 van het verzamelbesluit 2023-2 toe te voegen aan het begrotingsresultaat 2023;
- in te stemmen met de voorgestelde overheveling van budgetten naar 2024 zoals deze verwerkt is in het verzamelbesluit 2023-2.
-
9
Hamerstuk.
Aan de gemeenteraad wordt de gedragscodes integriteit raadsleden ter vaststelling voorgelegd.
De gedragscode integriteit raadsleden is van 2015 en dient aangepast te worden aan de hedendaagse praktijk. Samen met de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zijn nieuwe gedragscodes integriteit opgesteld. Ook het stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers is opnieuw tegen het licht gehouden. De Gemeentewet stelt dat de raad deze gedragscodes vaststelt. Daarom worden de gedragscodes integriteit raadsleden en commissieleden en de gedragscode burgemeester en wethouders aan de raad samen met het stappenplan integriteitsmeldingen ter vaststelling voorgelegd.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Gedragscode integriteit voor raadsleden en commissieleden gemeente Heerenveen 2023 vast te stellen.
- De Gedragscode integriteit voor burgemeester en wethouders gemeente Heerenveen 2023 vast te stellen.
- Het stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers 2023 vast te stellen.
- De Gedragscode integriteit gemeenteraadsleden 2015 en de Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders 2021 in te trekken per datum van de inwerkingtreding van de nieuwe gedragscodes.
Besluit
- De Gedragscode integriteit voor raadsleden en commissieleden gemeente Heerenveen 2023 vast te stellen.
- De Gedragscode integriteit voor burgemeester en wethouders gemeente Heerenveen 2023 vast te stellen.
- Het stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers 2023 vast te stellen.
- De Gedragscode integriteit gemeenteraadsleden 2015 en de Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders 2021 in te trekken per datum van de inwerkingtreding van de nieuwe gedragscodes.
-
10
Hamerstuk
De raad wordt gevraagd mevrouw mr. J. Kloosterman tijdelijk aan te wijzen als Functionaris voor Gegevensbescherming als bedoeld in artikel 37 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en artikel 38 van de Wet Politiegegevens (Wpg).
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw mr. J. Kloosterman tijdelijk aan te wijzen als Functionaris voor Gegevensbescherming als bedoeld in artikel 37 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en artikel 38 van de Wet Politiegegevens (Wpg).
Besluit
Mevrouw mr. J. Kloosterman tijdelijk aan te wijzen als Functionaris voor Gegevensbescherming als bedoeld in artikel 37 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en artikel 38 van de Wet Politiegegevens (Wpg).
-
11
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd het verlengde voorbereidingsbesluit Heerenveen-centrum vast te stellen. De raad heeft op 19 december 2022 een voorbereidingsbesluit vastgesteld (bijlage 1). Met dit voorbereidingsbesluit heeft de raad verklaard dat een nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid. Het gevolg daarvan is dat een aanvraag om een vergunning die past binnen het geldende planologische regime, moet worden aangehouden totdat het nieuwe bestemmingsplan in werking is getreden. Daarmee wordt voorkomen dat in afwachting van dit nieuw planologische regime, toch vergunning moet worden verleend voor nieuwe onwenselijke initiatieven. Dit voorbereidingsbesluit heeft echter een werkingsduur van 1 jaar en verloopt op 27 december 2023.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Op grond van artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening te verklaren dat er een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het gebied dat als zodanig is weergegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart, zoals vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0074.VBBhvcentrum-VG02;
- Te bepalen dat binnen het gebied waar het onder 1. genoemde voorbereidingsbesluit van kracht is, het verboden is om het bestaande gebruik van bouwwerken te wijzigen zodanig dat het aantal zelfstandige woonruimten op een bouwperceel toeneemt;
- Te bepalen dat het bevoegd gezag bij omgevingsvergunning kan afwijken van het onder 2. genoemde verbod mits de voorgenomen wijziging van het bestaande gebruik niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan;
- Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt.
Besluiten
- Op grond van artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening te verklaren dat er een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het gebied dat als zodanig is weergegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart, zoals vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0074.VBBhvcentrum-VG02;
- Te bepalen dat binnen het gebied waar het onder 1. genoemde voorbereidingsbesluit van kracht is, het verboden is om het bestaande gebruik van bouwwerken te wijzigen zodanig dat het aantal zelfstandige woonruimten op een bouwperceel toeneemt;
- Te bepalen dat het bevoegd gezag bij omgevingsvergunning kan afwijken van het onder 2. genoemde verbod mits de voorgenomen wijziging van het bestaande gebruik niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan;
- Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt.
- Op grond van artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening te verklaren dat er een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het gebied dat als zodanig is weergegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart, zoals vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0074.VBBhvcentrum-VG02;
- Te bepalen dat binnen het gebied waar het onder 1. genoemde voorbereidingsbesluit van kracht is, het verboden is om het bestaande gebruik van bouwwerken te wijzigen zodanig dat het aantal zelfstandige woonruimten op een bouwperceel toeneemt;
- Te bepalen dat het bevoegd gezag bij omgevingsvergunning kan afwijken van het onder 2. genoemde verbod mits de voorgenomen wijziging van het bestaande gebruik niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan;
- Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt.
-
12
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd de gewijzigde Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit Heerenveen vast te stellen.
De gemeenteraad stelde op 1 december 2022 de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit (hierna de Verordening) vast. Onlangs bleek bij het nalezen van de Verordening dat er een bepaling is die geen recht doet aan de nieuwe situatie die zich direct met de komst van de Omgevingswet op 1 januari 2024 aandient. Het gaat om artikel 2 lid 2 sub a. onder 3 van de vastgestelde Verordening. Het genoemde artikel biedt geen wettelijke basis voor advisering door de gemeentelijke adviescommissie zolang wij werken met het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Voorgesteld wordt om dit met een aanvulling van artikel 2 op te lossen. De raad zal de gewijzigde Verordening moeten vaststellen.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gewijzigde Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Heerenveen vaststellen.
Besluit
De gewijzigde Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Heerenveen vast te stellen.
-
13
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd de technische wijziging in de Algemene plaatselijke verordening vast te stellen.
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft gevolgen voor de Algemene plaatselijke verordening (APV), omdat de APV ook regels bevat over de fysieke leefomgeving. Tot 2032 is er een overgangsfase waarin inhoudelijke aanpassing tot stand moet komen. Met ingang van 1 januari 2024 moet de APV al wel juridisch/technisch zijn aangepast aan de Omgevingswet. Dit betekent dat wettelijke grondslagen en formele verwijzingen moeten worden geactualiseerd. Deze technische wijziging ligt nu voor.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De gewijzigde APV vaststellen
Besluit
De gewijzigde APV vast te stellen.
-
14
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd om de aanpassingen in de Erfgoedverordening vast te stellen.
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft gevolgen voor de Erfgoedverordening, omdat de Erfgoedverordening ook regels bevat over de fysieke leefomgeving. Zo worden op basis van de Erfgoedverordening bijvoorbeeld gemeentelijke monumenten aangewezen. Op termijn (uiterlijk eind 2031) moeten deze regels overgebracht worden naar het Omgevingsplan. Nu hoeft dat nog niet, maar moet met ingang van 1 januari 2024 de Erfgoedverordening wel technisch zijn aangepast aan de Omgevingswet. Dit betekent dat de wettelijke grondslagen en formele verwijzingen moeten worden geactualiseerd, zodat van 2024 doorgewerkt kan worden met de Erfgoedverordening. De basis voor onze eigen Erfgoedverordening is de Modelverordening van de VNG.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gewijzigde Erfgoedverordening vaststellen.
Besluit
De gewijzigde Erfgoedverordening vast te stellen.
-
15
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd de aanpassingen Afvalstoffenverordening 2024 vast te stellen en de Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2014 in te trekken.
De gemeentelijke afvalstoffenverordening stelt regels over het beheer en de inzameling van huishoudelijke en andere afvalstoffen. Om aan te sluiten bij nieuwe wet- en regelgeving is actualisatie nodig. De voorgestelde aanpassingen van de afvalstoffenverordening zijn in lijn met de modelverordening afvalstoffenverordening van de VNG. De wijziging heeft geen financiële en/of personele gevolgen. De aanpassingen hebben ook geen wijzigingen in de huidige wijze van afvalinzameling tot gevolg. Ook zijn er geen risico’s aan verbonden. Het advies is om de Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2016 te vervangen door de Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2024. Sinds 1 juli 2020 is het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen van kracht (Besluit GIHA). Gemeenten zijn nu wettelijk verplicht om gft, papier, metaal, kunststof, glas en elektronische apparatuur gescheiden in te zamelen.
Uitzonderingen hierop moeten in de afvalstoffenverordening van een gemeente worden opgenomen.
In de afvalstoffenverordening die nu voor wordt gelegd is daarom specifiek opgenomen dat gemeente Heerenveen kunststoffen, drankenkartons en metalen verpakkingen middels nascheiding uit het restafval haalt en daarom gezamenlijk met het fijn huishoudelijke restafval wordt ingezameld. Met deze aanpassing voldoen we aan de eisen van de GIHA. Dit is feitelijk een juridische vastlegging van de wijze waarop gemeente Heerenveen al jaren de afvalinzameling en verwerking verzorgt. De VNG heeft in 2020 aangegeven met een actualiseerde modelverordening te komen zodat gemeenten hun eigen verordening tijdig konden herzien. Dit heeft echter langer op zich laten wachten. De herziene modelverordening bevat naast de eerder genoemde verplichtingen uit het besluit GIHA ook bepalingen over implementatie van de Omgevingswet. Naast de inhoudelijke wijzigingen zijn wetgevingstechnische en redactionele verbeteringen aangebracht. Voor de volledigheid is van de Afvalstoffenverordening een was/wordt-lijst toegevoegd.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen en Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2014 in te trekken.
Besluit
De Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen en de Afvalstoffenverordening gemeente Heerenveen 2014 in te trekken.
-
16
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd de wijzigingen op enkele onderdelen in de besluiten vast te stellen.
In de raadsvergadering van 18 februari 2021 heeft de raad, vooruitlopende op de invoering van de Omgevingswet, de volgende besluiten genomen:
• gevallen aangewezen waarin de raad voorafgaande aan het verlenen van een omgevingsvergunning aan ons college (bindend) advies moet uitbrengen,
• gevallen aangewezen in welke gevallen de aanvrager van een omgevingsvergunning verplicht is participatie toe te passen, en
• gevallen aangewezen wanneer toepassing moet worden gegeven aan de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
Aangezien de Omgevingswet nog niet in werking getreden is (dit gebeurt op 1 januari 2024), is dit besluit ook nog niet in werking getreden. Bij wijze van voortschrijdend inzicht is de conclusie getrokken dat deze besluiten op enkele onderdelen aanpassing behoeven. Een geconsolideerde versie waarin de voorstellen zijn verwerkt, is als bijlage 2 toegevoegd.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder I, sub a en sub b, dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen waarbij het aantal woningen dat op grond van het omgevingsplan is toegestaan met meer dan 10 wordt overschreden;
- In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder III, sub d en sub e, dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen voor het winnen van delfstoffen, al dan niet aan de oppervlakte, en aardwarmte;
- In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder III, sub g, dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen voor het wijzigen van bestaande of het aanleggen van nieuwe infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen e.d.) indien de lengte van de aanpassingen of de nieuwe infrastructuur een lengte omvat van meer dan 500 m;
- Het bepaalde onder 3. van het besluit van 18 februari 2021 in te trekken;
- Het (gewijzigde) besluit treedt op 1 januari 2024 in werking.
Besluit
- In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder I, sub a en sub b:
< i>Binnen de bebouwde kom
< /i>< i>het slopen en terugbouwen van meer dan 10 woningen waarbij hetzelfde aantal woningen niet wordt teruggebouwd;
< /i>< i>a. het toevoegen van meer dan 10 woningen aan de bestaande woningvoorraad;
< /i>< i>b. een ingrijpende wijziging van de stedenbouwkundige structuur;
< /i>dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen waarbij het aantal woningen dat op grond van het omgevingsplan is toegestaan met meer dan 10 wordt overschreden; - In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder III, sub d en sub e:
< i>Algemeen
< /i>< i>d. het winnen van delfstoffen en aardwarmte;
< /i>< i>e. het winnen van delfstoffen aan de oppervlakte;
< /i>dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen voor het winnen van delfstoffen, al dan niet aan de oppervlakte, en aardwarmte; - In plaats van de gevallen genoemd in het raadsbesluit van 18 februari 2021, onder III, sub g:
< i>Algemeen
< /i>< i>g. het aanleggen of veranderen van infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen,….) tenzij het gaat om een ondergeschikte aanpassing van wegen bedoeld voor de ontsluiting van percelen, fiets- en voetpaden;
< /i>dient het college de raad om advies te vragen bij aanvragen voor het wijzigen van bestaande of het aanleggen van nieuwe infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen e.d.) indien de lengte van de aanpassingen of de nieuwe infrastructuur een lengte omvat van meer dan 500 m; - In te trekken het bepaalde onder 3. van het besluit van 18 februari 2021:
< i>De uitgebreide procedure (26 weken inclusief formele zienswijzen als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) is van toepassing op alle aanvragen als bedoeld onder 1;< /i> - < i> < /i>
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
-
17
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd het delegatiebesluit omgevingsplan vast te stellen.
In de Omgevingswet is bepaald dat de raad verplicht is om voor het hele grondgebied van de gemeente één omgevingsplan vast te stellen. De rol van de raad bij het omgevingsplan onder de Omgevingswet is in grote lijnen hetzelfde als bij bestemmingsplannen onder de Wet ruimtelijke ordening. De gemeenteraad stelt nu bestemmingsplannen vast en stelt straks (wijzigingen van) het omgevingsplan vast. Nieuw in de Omgevingswet is dat de raad de bevoegdheid heeft om het vaststellen van delen het omgevingsplan te delegeren (over te dragen) aan het college. Hoewel delegatie onder de huidige wetgeving niet mogelijk is, komt het ook nu voor dat het college beslist over ruimtelijke projecten en niet de raad, zoals bijvoorbeeld aan het vaststellen van de huidige uitwerkings- en wijzigingsplannen. Met het nemen van dit delegatiebesluit draagt de raad voor de gevallen zoals genoemd in dit voorstel zijn bevoegdheid om (wijzigingen van) het omgevingsplan vast te stellen over aan het college.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De bevoegdheid om een (wijziging van het) omgevingsplan vast te stellen in de volgende gevallen te delegeren aan burgemeester en wethouders:
A. Binnen het gebied dat volgens de provinciale omgevingsverordening is aangewezen als bestaand stedelijk gebied:
1. het bouwen van woningen waarbij het aantal woningen dat op grond van het omgevingsplan is toegestaan met niet meer dan 10 wordt overschreden;
2. een niet-ingrijpende wijziging van de stedenbouwkundige structuur;
3. functiewijzigingen van gebouwen en/of terreinen met een (gezamenlijke) oppervlakte van niet meer dan 1.500m2;
4. de nieuwbouw van niet-woonfuncties (bijvoorbeeld: detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen) met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 1.500m2;
5. ontwikkelingen binnen de bestaande stads- en dorpsgezichten, met een ruimtebeslag van niet meer dan 250m2.
B. Buiten het gebied dat volgens de provinciale omgevingsverordening is aangewezen als bestaand stedelijk gebied:
1. het vestigen van nieuwe stedelijke functies voor zover het ruimtebeslag niet meer bedraagt dan 500m2;
2. het uitbreiden van bestaande stedelijke functies (met uitzondering van wonen), of agrarische bedrijven met niet meer dan 25% van de bestaande toegestane oppervlakte van de functie;
3. het mogelijk maken van ontwikkelingen binnen Natura 2000 en NNN-gebieden, met een ruimtebeslag van niet meer 250m2.
C. In de gehele gemeente:
1. het realiseren van één of meer windturbines met een ashoogte van niet meer dan 15 meter;
2. het realiseren weiden met zonnepanelen (buiten het gebruiksoppervlak);
3. het uitvoeren van proefboring naar delfstoffen (olie, gas) en geothermie;
4. het winnen van delfstoffen al dan niet aan de oppervlakte, en aardwarmte;
2. (nu 5) het plaatsen van antennemasten met een hoogte van niet meer dan 40 meter;
3. (nu 6) het wijzigen van bestaande of het aanleggen van nieuwe infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen e.d.) indien de lengte van de aanpassingen of de nieuwe infrastructuur een lengte omvat van niet meer dan 500 m.
D. Algemeen:
1. de gevallen waarin burgemeester en wethouders onmiddellijk voorafgaande aan de invoering van de Omgevingswet bevoegd waren een bestemming te wijzigen of verplicht waren een bestemming uit te werken (artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening) met in acht name van de op dat moment voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht geldende voorwaarden;
2. het aanwijzen van gemeentelijke monumenten;
3. het aanwijzen van dagen en/of evenementen waarop de in het omgevingsplan opgenomen geluidsnormen niet gelden of van toepassing zijn;
4. het in het omgevingsplan verwerken van van door de raad vastgestelde ruimtelijke kaders, mits dit beleidskader eenduidig van aard is en geen ruimte laat voor verschillende interpretaties;
5. het opnemen in het omgevingsplan van verleende omgevingsvergunningen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (bopa’s);
6. het verwerken van delen van omgevingsplan die zijn opgesteld volgens de TAM-IMRO standaard in het definitieve omgevingsplan;
7. het doorvoeren van administratieve en/of technische correcties die het gevolg zijn van wijzigingen in wet- en regelgeving;
8. het corrigeren van verschrijvingen, verkeerde verwijzingen in het omgevingsplan,
2. Het bepaalde onder 1 geldt niet indien naar aanleiding van het ontwerp-besluit tot wijziging van het omgevingsplan tijdens de ter inzage termijn zienswijzen kenbaar worden gemaakt;
3. Het college op te dragen de gemeenteraad te informeren over iedere wijziging van het omgevingsplan dat door het college wordt vastgesteld;
4. Dit besluit na één jaar te evalueren;
5. Dit besluit treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking.Besluit
- De bevoegdheid om een (wijziging van het) omgevingsplan vast te stellen in de volgende gevallen te delegeren aan burgemeester en wethouders:
A. Binnen het gebied dat volgens de provinciale omgevingsverordening is aangewezen als bestaand stedelijk gebied:
1. het bouwen van woningen waarbij het aantal woningen dat op grond van het omgevingsplan is toegestaan met niet meer dan 10 wordt overschreden;
2. een niet-ingrijpende wijziging van de stedenbouwkundige structuur;
3. functiewijzigingen van gebouwen en/of terreinen met een (gezamenlijke) oppervlakte van niet meer dan 1.500m2;
4. de nieuwbouw van niet-woonfuncties (bijvoorbeeld: detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen) met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 1.500m2;
5. ontwikkelingen binnen de bestaande stads- en dorpsgezichten, met een ruimtebeslag van niet meer dan 250m2.
B. Buiten het gebied dat volgens de provinciale omgevingsverordening is aangewezen als bestaand stedelijk gebied:
1. het vestigen van nieuwe stedelijke functies voor zover het ruimtebeslag niet meer bedraagt dan 500m2;
2. het uitbreiden van bestaande stedelijke functies (met uitzondering van wonen), of agrarische bedrijven met niet meer dan 25% van de bestaande toegestane oppervlakte van de functie;
3. het mogelijk maken van ontwikkelingen binnen Natura 2000 en NNN-gebieden, met een ruimtebeslag van niet meer 250m2.
C. In de gehele gemeente:
1. het realiseren van één of meer windturbines met een ashoogte van niet meer dan 15 meter;
2. het plaatsen van antennemasten met een hoogte van niet meer dan 40 meter;
3. het wijzigen van bestaande of het aanleggen van nieuwe infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen e.d.) indien de lengte van de aanpassingen of de nieuwe infrastructuur een lengte omvat van niet meer dan 500 m.
D. Algemeen:
1. de gevallen waarin burgemeester en wethouders onmiddellijk voorafgaande aan de invoering van de Omgevingswet bevoegd waren een bestemming te wijzigen of verplicht waren een bestemming uit te werken (artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening) met in acht name van de op dat moment voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht geldende voorwaarden;
2. het aanwijzen van gemeentelijke monumenten;
3. het aanwijzen van dagen en/of evenementen waarop de in het omgevingsplan opgenomen geluidsnormen niet gelden of van toepassing zijn;
4. het in het omgevingsplan verwerken van van door de raad vastgestelde ruimtelijke kaders, mits dit beleidskader eenduidig van aard is en geen ruimte laat voor verschillende interpretaties;
5. het opnemen in het omgevingsplan van verleende omgevingsvergunningen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (bopa’s);
6. het verwerken van delen van omgevingsplan die zijn opgesteld volgens de TAM-IMRO standaard in het definitieve omgevingsplan;
7. het doorvoeren van administratieve en/of technische correcties die het gevolg zijn van wijzigingen in wet- en regelgeving;
8. het corrigeren van verschrijvingen, verkeerde verwijzingen in het omgevingsplan,
2. Het bepaalde onder 1 geldt niet indien naar aanleiding van het ontwerp-besluit tot wijziging van het omgevingsplan tijdens de ter inzage termijn zienswijzen kenbaar worden gemaakt;
3. Het college op te dragen de gemeenteraad te informeren over iedere wijziging van het omgevingsplan dat door het college wordt vastgesteld;
4. Dit besluit na één jaar te evalueren;
5. Dit besluit treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. -
18
Hamerstuk.
De raad wordt gevraagd de belastingverordening 2024 vast te stellen.
Het heffen van onderhavige belastingen, inclusief rechten en leges, is onder meer mogelijk op grond van de Gemeentewet en de Wet milieubeheer. De kwijtscheldingsverordening sluit aan bij de gemeentelijke uitgangspunten. De tarieven zijn tot stand gekomen met inachtneming van de primitieve Themabegroting 2024. Om de geraamde belastinginkomsten en kwijtschelding te halen die in de Themabegroting zijn vastgesteld door de gemeenteraad, moeten de verordeningen en tarieven op tijd worden vastgesteld. Ieder jaar stelt de raad de belastingverordeningen vast. Dit betreft niet alleen de redactie van de verordeningen, maar ook de systematiek van heffen en de tarieven. In dit advies worden de Verordeningen genummerd van 1 tot en met 9. Verder wordt een aparte Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen voorgelegd, met nummer 10. De inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1-1-2024 betekent een grote wijziging voor de leges en daarmee voor de legesverordening/tarieventabel. Hiervoor ontvangt u een afzonderlijk voorstel. De verordening Lijkbezorgingsrechten 2024 wordt ook via een afzonderlijk voorstel aangeleverd.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
a. In te stemmen met de volgende verordeningen en de verordeningen vast te stellen:
1. Verordening Afvalstoffenheffing 2024
2. Verordening Forensenbelasting 2024
3. Verordening Haven-, kade- en opslaggeld 2024
4. Verordening Onroerendezaakbelastingen 2024
5. Verordening Parkeerbelasting 2024
6. Verordening Precariobelasting 2024
7. Verordening Reclamebelasting 2024
8. Verordening Rioolheffing 2024
9. Verordening Toeristenbelasting 2024
10. Verordening Kwijtschelding 2024
b. In te stemmen met het opnemen van de gehandicaptenparkeerkaart in de kwijtscheldingsverordening en de kaart opnemen in de verordeningBesluit
a. In te stemmen met de volgende verordeningen en de verordeningen vast te stellen:
1. Verordening Afvalstoffenheffing 2024
2. Verordening Forensenbelasting 2024
3. Verordening Haven-, kade- en opslaggeld 2024
4. Verordening Onroerendezaakbelastingen 2024
5. Verordening Parkeerbelasting 2024
6. Verordening Precariobelasting 2024
7. Verordening Reclamebelasting 2024
8. Verordening Rioolheffing 2024
9. Verordening Toeristenbelasting 2024
10. Verordening Kwijtschelding 2024
b. In te stemmen met het opnemen van de gehandicaptenparkeerkaart in de kwijtscheldingsverordening en de kaart opnemen in de verordening. -
19
Hamerstuk
De raad wordt gevraagd het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2024 - 2027 vast te stellen.
Artikel 39, eerste lid, van de Politiewet 2012 schrijft voor dat de burgemeesters van de gemeenten in het gebied waarin de regionale eenheid de politietaak uitvoert, alsmede de hoofdofficier van Justitie, ten minste eenmaal in de vier jaar een regionaal beleidsplan vaststellen. voor de eenheid Noord Nederland is dit het vijfde Regionaal Beleidsplan sinds de vorming van de Nationale Politie in 2013. De leden van het Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg (RBPO) hebben op voorgaande versies en het totstandkomingsproces teruggeblikt en dit gaf aanleiding om nu te kiezen voor een andere vorm. Noord-Nederland kent een diversiteit aan veiligheidsproblemen. De aanpak hiervan is primair belegd in de gemeentelijke integrale veiligheidsplannen en deze vormen dan ook de basis voor het lokaal veiligheidsbeleid. Dit RBP verandert niets aan de lokaal vastgestelde prioriteiten; wél kan het een aanvullende faciliterende werking hebben. Vanuit die gedachte is dit RBP tot stand gekomen, om zodoende samen te werken aan strategische ontwikkelthema's die onze aandacht nodig hebben. Het plan neemt positie in tussen het lokale veiligheidsbeleid en de landelijke Veiligheidsagenda.
Op basis van een ambtelijke uitvraag naar problemen die in het Noorden spelen en die een gezamenlijke (regionale) aanpak vragen en de prioriteiten in de gemeentelijke veiligheidsplannen zijn de volgende thema's tot stand gekomen:
Maatschappelijk ongenoegen, polarisatie en radicalisering;
(Georganiseerde) ondermijnende criminaliteit;
Cyberveiligheid;
Veiligheid en zorg. Tijdens het RBPO van vrijdag 13 juli 2023 is het concept Regionaal Beleidsplan 2024 - 2027 (RBP) besproken. De aanwezige burgemeesters werden in de gelegenheid gesteld tot reactie op het concept.
De burgemeesters hebben besloten om in te stemmen met het concept RBP 2024 - 2027 en dat de burgemeesters dit kunnen voorleggen aan hun raden.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen zienswijze in te dienen op het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024 - 2027.
2. De brief aan de regioburgemeester eenheid Noord-Nederland vast te stellen.Besluit
1. Geen zienswijze in te dienen op het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024 - 2027.
2. De brief aan de regioburgemeester eenheid Noord-Nederland vast te stellen. -
20
Bespreekstuk in verband met aangekondigd amendement D66.
De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp-wijzingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslânvast te stellen.
De huidige gemeenschappelijke regeling (GR) van de Veiligheidsregio Fryslân is op 1 januari 2019 in werking getreden. De Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) is op 1 juli 2022 gewijzigd. Naar aanleiding van de wijziging van de Wgr moet ook de GR van de VRF worden aangepast. De VRF heeft hiervoor een ontwerp-wijzigingsbesluit opgesteld waarvoor een traject met de kring van Friese griffiers is doorlopen en input is opgehaald bij de Friese raadsleden.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit GR VRF 2024.
2. De brief over het raadsbesluit aan de Veiligheidsregio Fryslân vast te stellen.Besluit
Een zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit GR VRF 2024:
In tegenstelling tot wat nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 9a lid 1 staat, wil de gemeenteraad in de gelegenheid worden gesteld om een zienswijze naar voren te brengen, voorafgaand aan het nemen van een besluit met grote financiële, politieke of maatschappelijke impact. Het voorstel is om de kan-bepaling in artikel 9a lid 1 te schrappen.
Ter borging van de democratische legitimatie vindt de gemeenteraad het belangrijk dat de regeling tenminste twee maal per vier jaar wordt geëvalueerd. Dit in tegenstelling tot de termijn van een maal per vier jaar die nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 38 staat. Het voorstel is om de evaluatietermijn in artikel 38 te wijzigen naar twee maal per vier jaar.
-
20.1
Voorgesteld besluit:
Een zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit GR VRF 2024:
In tegenstelling tot wat nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 9a lid 1 staat, wil de gemeenteraad in de gelegenheid worden gesteld om een zienswijze naar voren te brengen, voorafgaand aan het nemen van een besluit met grote financiële, politieke of maatschappelijke impact. Het voorstel is om de kan-bepaling in artikel 9a lid 1 te schrappen.
Ter borging van de democratische legitimatie vindt de gemeenteraad het belangrijk dat de regeling tenminste twee maal per vier jaar wordt geëvalueerd. Dit in tegenstelling tot de termijn van een maal per vier jaar die nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 38 staat. Het voorstel is om de evaluatietermijn in artikel 38 te wijzigen naar twee maal per vier jaar.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Besluiten
Een zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit GR VRF 2024:
In tegenstelling tot wat nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 9a lid 1 staat, wil de gemeenteraad in de gelegenheid worden gesteld om een zienswijze naar voren te brengen, voorafgaand aan het nemen van een besluit met grote financiële, politieke of maatschappelijke impact. Het voorstel is om de kan-bepaling in artikel 9a lid 1 te schrappen.
Ter borging van de democratische legitimatie vindt de gemeenteraad het belangrijk dat de regeling tenminste twee maal per vier jaar wordt geëvalueerd. Dit in tegenstelling tot de termijn van een maal per vier jaar die nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 38 staat. Het voorstel is om de evaluatietermijn in artikel 38 te wijzigen naar twee maal per vier jaar.
Het voorgestelde besluit te wijzigen in:
Een zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit GR VRF 2024:
In tegenstelling tot wat nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 9a lid 1 staat, wil de gemeenteraad in de gelegenheid worden gesteld om een zienswijze naar voren te brengen, voorafgaand aan het nemen van een besluit met grote financiële, politieke of maatschappelijke impact. Het voorstel is om de kan-bepaling in artikel 9a lid 1 te schrappen.
Ter borging van de democratische legitimatie vindt de gemeenteraad het belangrijk dat de regeling tenminste twee maal per vier jaar wordt geëvalueerd. Dit in tegenstelling tot de termijn van een maal per vier jaar die nu in het ontwerp wijzigingsbesluit artikel 38 staat. Het voorstel is om de evaluatietermijn in artikel 38 te wijzigen naar twee maal per vier jaar.
Amendementen 2022-2026
Onderwerp Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân -
21
Bespreekstuk op verzoek van FNP.
De raad wordt gevraagd de Beheer- en tarievenverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2024 vast te stellen.
De beheerverordening, nadere regels en toelichting gemeentelijke begraafplaatsen Heerenveen zijn geactualiseerd. De verordeningen sluiten daarmee beter aan op de huidige praktijk. De begraafplaatsadministratie wordt vereenvoudigd. Daarnaast wordt ingespeeld op wensen en maatschappelijke ontwikkelingen wat betreft begraven en cremeren. Een tendens als natuurbegraven wordt onderzocht.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2024 incl. toelichting vast te stellen.
- De verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten 2024 incl. tarieventabel 2024 vast te stellen.
Besluit
- De beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2024 incl. toelichting vast te stellen.
- De verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten 2024 incl. tarieventabel 2024 vast te stellen.
-
21.1
Voorgesteld besluit:
We vragen het college om:
1. De gegevens van begraafplaatsen via een app/website beschikbaar te stellen.
2. Dit onderdeel te laten uitmaken van het programma dienstverlening dat in het eerste kwartaal aan de raad wordt aangeboden.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Besluiten
1. De gegevens van begraafplaatsen via een app/website beschikbaar te stellen.
2. Dit onderdeel te laten uitmaken van het programma dienstverlening dat in het eerste kwartaal aan de raad wordt aangeboden.We vragen het college om:
- De gegevens van begraafplaatsen via een app/website beschikbaar te stellen.
- Dit onderdeel te laten uitmaken van het programma dienstverlening dat in het eerste kwartaal aan de raad wordt aangeboden.
Moties 2022-2026
Onderwerp Beheer- en tarievenverordening gemeentelijk begraafplaatsen -
22
Bespreekstuk.
De raad wordt gevraagd om de 1e aanpassing 1e Aanpassing van de Partiële herziening beheersverordeningen kamerverhuur vast te stellen.
In de brief van 20 juli 2023 (kenmerk Z.23.391863/ D.23.1670223) is de raad geïnformeerd over de resultaten van de evaluatie van het kamerverhuurbeleid (bijlage 2). Dit naar aanleiding van de moties van 19 december 2022 en 26 januari 2023. Uit deze evaluatie komt onder meer naar voren dat het wenselijk is om enkele onderdelen van het bestemmingsplan voor kamerverhuur aan te passen. Het gaat daarbij om die onderdelen die voor meerderlei uitleg vatbaar zijn. Inmiddels is er uitvoering daarvan een ontwerp-bestemmingsplan waarin deze noodzakelijke aanpassingen zijn verwerkt, ter inzage gelegd. Daarover is de raad per brief van 9 oktober 2023 (kenmerk Z.23.410707/ D.23.1692771) op de hoogte van gesteld.
Het kamerverhuurbeleid is behalve in het bestemmingsplan kamerverhuur juridisch ook verankerd in een beheersverordening kamerverhuur. Beide instrumenten gelden voor verschillende delen van de gemeente. Tezamen dekken deze instrumenten het hele grondgebied van de gemeente af. Inhoudelijk zijn de regels in de beide instrumenten gelijk. De aanpassingen waarvan het wenselijk is deze in het bestemmingsplan kamerverhuur aan te brengen, moeten daarom ook in de beheersverordening kamerverhuur worden doorgevoerd.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De 1e Aanpassing van de Partiële herziening beheersverordeningen kamerverhuur vaststellen
Besluit
De 1e Aanpassing van de Partiële herziening beheersverordeningen kamerverhuur vast te stellen.
Toezeggingen 2022-2026
Onderwerp Beleidsregels kamerverhuur Evaluatie beheersverordeningen kamerverhuur 01:33:26 - 01:34:00 - Weth. Jelle Zoetendal01:34:00 - 01:34:11 - Jan van der Veen01:34:11 - 01:34:43 - Weth. Jelle Zoetendal01:34:43 - 01:34:44 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:34:44 - 01:34:57 - Jan van der Veen01:34:57 - 01:34:59 - Weth. Jelle Zoetendal01:34:59 - 01:35:03 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:35:03 - 01:35:34 - Weth. Jelle Zoetendal01:35:34 - 01:36:09 - Albert Abma01:36:09 - 01:36:50 - Weth. Jelle Zoetendal01:36:50 - 01:36:54 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:36:54 - 01:37:15 - Ankie Speel01:37:15 - 01:37:16 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:37:16 - 01:38:39 - Weth. Jelle Zoetendal01:38:39 - 01:38:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:38:40 - 01:38:57 - Rolie Tromp01:38:57 - 01:39:07 - Weth. Jelle Zoetendal01:39:07 - 01:39:12 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:39:12 - 01:39:17 - Bernhard Hoekstra01:39:17 - 01:39:18 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:39:18 - 01:39:19 - Bernhard Hoekstra01:39:19 - 01:39:25 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:39:25 - 01:39:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:50:15 - 01:50:34 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:50:34 - 01:51:07 - Bernhard Hoekstra01:51:07 - 01:51:23 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:51:23 - 01:52:03 - Age Hartsuiker01:52:03 - 01:52:23 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:52:23 - 01:53:03 - Alette Kleefstra01:53:03 - 01:53:09 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:53:09 - 01:53:10 - Alette Kleefstra01:53:10 - 01:53:11 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:53:11 - 01:53:28 - Oeds Westerhof01:53:28 - 01:53:39 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:53:39 - 01:53:56 - Albert Abma01:53:56 - 01:54:57 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:54:57 - 01:55:24 - Rolie Tromp01:55:24 - 01:55:43 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:55:43 - 01:56:13 - Weth. Jelle Zoetendal01:56:13 - 01:57:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder -
22.1
Voorgesteld besluit:
De 1e partiële herziening beheersverordeningen kamerverhuur als volgt te wijzigen:
Artikel 4, lid 4.2 sub a: 3. Geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het woon- en leefmilieu in de omgeving van het kamergewijs bewoonde pand; van een onevenredige afbreuk zoals hierboven bedoeld is in ieder geval sprake indien: a. Meer dan 5% van de woningen met dezelfde postcode (bestaande uit vier cijfers en twee letters) in overeenstemming met het bestemmingsplan of een omgevingsvergunning als kamergewijs bewoond pand wordt gebruikt; en/of b. De afstand tussen twee kamerverhuurpanden minder bedraagt dan 50m;
Artikel 4, lid 4.2 sub b: 3. Geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het woon- en leefmilieu in de omgeving van het kamergewijs bewoonde pand; van een onevenredige afbreuk zoals hierboven bedoeld is in ieder geval sprake indien: a. Meer dan 5% van de woningen met dezelfde postcode (bestaande uit vier cijfers en twee letters) in overeenstemming met het bestemmingsplan of een omgevingsvergunning als kamergewijs bewoond pand wordt gebruikt; en/of; b. De afstand tussen twee kamerverhuurpanden minder bedraagt dan 50m;Bijlagen
Besluit
Na een schorsing en toezegging van het college dat in de evaluatie over een jaar ook wordt ingegaan op de afstanden, wordt het amendement ingetrokken door de indieners.
Amendementen 2022-2026
Onderwerp Aanscherping Kamerhuurbeleid -
22.2
Voorgesteld besluit:
We geven het college opdracht om:
In de nadere regels in ieder geval de volgende twee toetsingscriteria op te nemen en uit te werken om te bepalen of er sprake is van een onevenredige afbreuk aan het woon- en leefklimaat:- Het klachtenpatroon uit de buurt van het kamergewijs te verhuren pand over de periode van de voorafgaande twee jaren.
- Of er een vergunning voor kamerverhuur is ingetrokken in de voorafgaande twee jaren.
Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), SP (2), VVD (3), CDA (2)Bijlagen
Besluiten
In de nadere regels in ieder geval de volgende twee toetsingscriteria op te nemen en uit te werken om te bepalen of er sprake is van een onevenredige afbreuk aan het woon- en leefklimaat:
1. Het klachtenpatroon uit de buurt van het kamergewijs te verhuren pand over de periode van de voorafgaande twee jaren.
2. Of er een vergunning voor kamerverhuur is ingetrokken in de voorafgaande twee jaren.We geven het college opdracht om:
In de nadere regels in ieder geval de volgende twee toetsingscriteria op te nemen en uit te werken om te bepalen of er sprake is van een onevenredige afbreuk aan het woon- en leefklimaat:- Het klachtenpatroon uit de buurt van het kamergewijs te verhuren pand over de periode van de voorafgaande twee jaren.
- Of er een vergunning voor kamerverhuur is ingetrokken in de voorafgaande twee jaren.
Moties 2022-2026
Onderwerp Toetsingscriteria woon- en leefomgeving -
22.3
Voorgesteld besluit:
Wy jouwe it kolleezje opdracht om:
Yn de neiere regels toetsingskritearia op te nimmen en út te wurkjen om út te meitsjen oft der sprake is fan ien húshâlden.Bijlagen
Besluit
Na een schorsing en toezegging van het college dat in de evaluatie over een jaar ook wordt ingegaan op de definitie huishouden, wordt de motie ingetrokken door de indieners.
Moties 2022-2026
Onderwerp 1e oanpassing fan de partsjele wersjenning behearsferoardening keamerferhier -
23
Bespreekstuk op verzoek van FNP.
De gemeenteraad wordt gevraagd een voorkeurscriteria vast te stellen over de aanwijzing van een lokale omroep binnen de gemeente Heerenveen. De gemeenteraad wordt gevraagd het college te mandateren om een voorkeursadvies uit te brengen.
In 2022 is er een enquête uitgevoerd voor het peilen van de behoefte onder onze inwoners voor een lokale omroep. Uit deze enquête kwam naar voren dan 74% geen behoefte heeft aan een lokale omroep in onze gemeente. 26% heeft dit dus wel. Het Commissariaat voor de Media heeft het college benaderd met de mededeling dat Stichting Omroep Organisatie Ooststellingwerf (hierna Odrie) een aanvraag heeft ingediend ter verkrijging van een aanwijzing als lokale omroep voor onze gemeente. Deze aanvraag is ook ingediend voor de gemeente Opsterland, Odrie is al aangewezen als lokale omroep voor de gemeente Ooststellingwerf. Het gaat dus om een verzoek tot gebiedsuitbreiding. De aanvraag is opengesteld voor andere partijen waarna Omroep Heerenveen ook een aanvraag heeft ingediend. Een aanvraag moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
1. De aanvrager moet een rechtspersoon zijn met volledige rechtsbevoegdheid.
2. De aanvrager moet zich volgens de statuten uitsluitend of hoofdzakelijk ten doel stellen op lokaal niveau de publieke mediaopdracht uit te voeren.
3. De aanvrager moet volgens de statuten een orgaan hebben dat het beleid voor het media-aanbod bepaalt en de leden van dat orgaan moeten representatief zijn voor de inwoners van de gemeente(n).
Het is van belang dat de gemeenteraad voorkeurscriteria vast stelt, in geval van twee of meer aanvragen. Door tijdige bekendmaking van de aanvullende toetsingscriteria worden geïnteresseerde partijen in de gelegenheid gesteld om hun aanvragen op deze criteria af te stemmen.
Vanuit het Commissariaat worden diverse voorbeelden van aanvullende toetsingscriteria voorgesteld, zoals bijvoorbeeld;
• aansluiting diversiteit en informatiebehoefte inwoners
• Samenwerkingen met lokale partners en/of organisaties
• Interactie en participatie inwonersStemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), CDA (2)tegenSP (2), VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De toetsingscriteria voor een voorkeursadvies over de aanwijzing van een lokale omroep vast te stellen.
2. Het college van B&W te mandateren om het voorkeursadvies uit te brengen.Besluit
1. De toetsingscriteria voor een voorkeursadvies over de aanwijzing van een lokale omroep vast te stellen met inachtneming van amendement ID 41 - Frysk op de lokale omrop.
2. Het college van B&W te mandateren om het voorkeursadvies uit te brengen.Stemverklaring R. Tromp (VVD): Als 75% van de inwoners aangeeft geen behoefte te hebben en we geven dit geld uit, kunnen de raadsleden van de VVD niet instemmen met dit voorstel.
Stemverklaring D. van Ruth (SP): De raadsleden van de SP sluiten zich hierbij aan.01:57:19 - 01:57:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:57:40 - 01:59:31 - Ate Eijer01:59:31 - 01:59:41 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder01:59:41 - 02:00:03 - Jan Naber02:00:03 - 02:00:21 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:00:21 - 02:00:22 - Jan Naber02:00:22 - 02:00:25 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:00:25 - 02:01:10 - Wanda Ottens02:01:10 - 02:01:22 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:01:22 - 02:02:08 - Age Hartsuiker02:02:08 - 02:02:27 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:02:27 - 02:02:53 - Rik Hoekstra02:02:53 - 02:03:07 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:03:07 - 02:03:57 - Rolie Tromp02:03:57 - 02:04:04 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:04:04 - 02:04:27 - Ate Eijer02:04:27 - 02:04:28 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:04:28 - 02:04:41 - Rolie Tromp02:04:41 - 02:04:44 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:04:44 - 02:05:10 - Jan van der Veen02:05:10 - 02:05:23 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:05:23 - 02:05:42 - Ate Eijer02:05:42 - 02:05:46 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:05:46 - 02:06:34 - Lia de Heij - Nap02:06:34 - 02:07:06 - Rolie Tromp02:07:06 - 02:07:21 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:07:21 - 02:08:26 - Age Hartsuiker02:08:26 - 02:08:28 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:08:28 - 02:08:49 - Rolie Tromp02:08:49 - 02:08:50 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:08:50 - 02:08:51 - Jan Naber02:08:51 - 02:08:52 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:08:52 - 02:10:05 - Wanda Ottens02:10:05 - 02:10:07 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:10:07 - 02:10:44 - Rolie Tromp02:10:44 - 02:10:45 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:10:45 - 02:10:46 - Wanda Ottens02:10:46 - 02:11:07 - Wanda Ottens02:11:07 - 02:11:11 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:11:11 - 02:11:53 - Jan Naber02:11:53 - 02:12:27 - Rolie Tromp02:12:27 - 02:12:36 - Jan Naber02:12:36 - 02:12:39 - Rolie Tromp02:12:39 - 02:12:48 - Jan Naber02:12:48 - 02:13:04 - Rolie Tromp02:13:04 - 02:13:10 - Jan Naber02:13:10 - 02:13:12 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:13:12 - 02:14:19 - Ate Eijer02:14:19 - 02:14:37 - Rolie Tromp02:14:37 - 02:14:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:14:40 - 02:15:07 - Age Hartsuiker02:15:07 - 02:15:08 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:15:08 - 02:15:30 - Rolie Tromp02:15:30 - 02:15:31 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:15:31 - 02:15:46 - Age Hartsuiker02:15:46 - 02:16:37 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:16:37 - 02:19:18 - Weth. Hedwich Rinkes02:19:18 - 02:19:41 - Ate Eijer02:19:41 - 02:19:42 - Weth. Hedwich Rinkes02:19:42 - 02:19:53 - Ate Eijer02:19:53 - 02:19:55 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:19:55 - 02:20:22 - Weth. Hedwich Rinkes02:20:22 - 02:20:40 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:20:40 - 02:21:39 - Rolie Tromp02:21:39 - 02:21:59 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:21:59 - 02:22:33 - Weth. Hedwich Rinkes02:22:33 - 02:22:50 - Rolie Tromp02:22:50 - 02:22:54 - Weth. Hedwich Rinkes02:22:54 - 02:22:58 - Rolie Tromp02:22:58 - 02:23:06 - Weth. Hedwich Rinkes02:23:06 - 02:23:54 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:23:54 - 02:23:56 - Rolie Tromp02:23:56 - 02:23:58 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:23:58 - 02:24:07 - Rolie Tromp02:24:07 - 02:24:19 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder02:24:19 - 02:24:22 - Dimph van Ruth02:24:22 - 02:25:12 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder -
23.1
Foarsteld beslút:
de toetsingskriteria, bylage 1 by it blokje “Aansluiting op diversiteit en informatiebehoefte inwoners” oan te foljen mei de tekst:
De aanvrager zal in haar programmering en beleid volop aandacht geven en gebruik maken van de Friese taal.Stemuitslag
voorChristenUnie (1), D66 (3), FNP (3), GB Heerenveen (1), GroenLinks (3), Heerenveen Lokaal (3), PvdA (7), CDA (2)tegenSP (2), VVD (3)Bijlagen
Besluiten
de toetsingskriteria, bylage 1 by it blokje “Aansluiting op diversiteit en informatiebehoefte inwoners” oan te foljen mei de tekst:
De aanvrager zal in haar programmering en beleid volop aandacht geven en gebruik maken van de Friese taal.De toetsingskriteria, bylage 1 by it blokje “Aansluiting op diversiteit en informatiebehoefte inwoners” oan te foljen mei de tekst:
De aanvrager zal in haar programmering en beleid volop aandacht geven en gebruikmaken van de Friese taal.De heer Eijer geeft aan dat met 'volop' bedoeld wordt dat er niet alleen een uurtje Fries wordt gesproken, maar dat mensen in hun eigen taal kunnen spreken, dus zowel Fries als Nederlands.
Amendementen 2022-2026
Onderwerp Amendement toetsingscriteria voorkeursadvies lokale omroep -
24
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 22.20 uur.
02:24:46 - 02:25:12 - Voorz. Avine Fokkens-Kelder