Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 11 december 2025

19:00 - 21:49
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Avine Fokkens-Kelder
Toelichting

In de raadsvergadering neemt de gemeenteraad besluiten over de onderwerpen die op de agenda staan. U bent van harte welkom om de vergadering bij te wonen. Daarnaast is de vergadering live te volgen via deze pagina.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:00
  2. 2

    Voorgesteld besluit:
    Vaststellen van de agenda.

  3. 3
    Mondelinge vragen - 19:02
  4. 4

    Voorgesteld besluit:
    Vaststellen van de besluitenlijst van 13 november 2025.

  5. 5

    Voorgesteld besluit:
    De lijst ingekomen stukken van 7 november t/m 5 december 2025 vast te stellen met de voorgestelde wijze van afdoening.

  6. 6

    Voorgesteld besluit:
    De Lange Termijn Agenda voor kennisgeving aannemen.

  7. 7

    Voorgesteld besluit:
    1. De geactualiseerde lijsten van moties (bijlage 1) en toezeggingen (bijlage 2) vast te stellen. 
    2. De moties met nummer 79, 84 en 97 als afgehandeld te beschouwen. 
    3. De toezeggingen met nummer 129, 180, 199 en 201 als afgehandeld te beschouwen.

  8. 8

    Na het nemen van het raadsbesluit wordt afscheid genomen van de heer R. Afman en wordt mevrouw J. Ennour beëdigd. 


    De Rekenkamer is een onafhankelijk onderzoeksorgaan van de gemeenteraad dat onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend, doelmatig en rechtmatig is uitgevoerd.


    De Rekenkamer van Heerenveen bestaat uit drie onafhankelijke leden, waaronder een voorzitter, die door de gemeenteraad worden benoemd. Omdat de huidige voorzitter, de heer Afman, per 1 januari 2026 op eigen verzoek stopt, ontstaat er een vacature voor deze functie. De auditcommissie heeft onderzocht wie deze rol kan overnemen en adviseert om mevrouw Seinen te benoemen als nieuwe voorzitter tot 1 oktober 2029.


    Daarnaast is er een wervingsprocedure uitgevoerd voor een nieuw lid van de Rekenkamer. Na selectiegesprekken adviseert de auditcommissie om mevrouw Ennour te benoemen voor een periode van zes jaar.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer R. Afman eervol te ontslaan als voorzitter van de Rekenkamer met ingang van 1 januari 2026.
    2. Mevrouw G. Seinen met ingang van 1 januari 2026 te benoemen als voorzitter van de Rekenkamer tot 1 oktober 2029.
    3. Mevrouw J. Ennour met ingang van 1 januari 2026 te benoemen als lid van de Rekenkamer voor een periode van zes jaar.

  9. 9

    Hamerstuk


    Stichting Ambion, het bestuur van het openbaar primair onderwijs in de gemeenten Heerenveen en De Fryske Marren, heeft het jaarverslag 2024 inclusief de jaarrekening ingediend. Daarmee legt het bestuur, zoals voorgeschreven in artikel 48 van de Wet op het Primair Onderwijs, verantwoording af aan de gemeenteraad.


    De gemeenteraad moet jaarlijks de jaarrekening van Ambion, Stichting voor Openbaar Primair Onderwijs, goedkeuren. Dit gebeurt in het kader van haar wettelijke toezichtstaak op de continuïteit van voldoende openbaar onderwijs, zoals vastgelegd in de statuten van Ambion.

    Voorgesteld besluit

    Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening 2024 (inclusief jaarverslag) van Ambion.

  10. 10

    Hamerstuk


    De raad wordt gevraagd in te stemmen met het overhevelen naar 2026 van € 7,8 miljoen aan lasten en € 94.000 aan baten, diverse begrotingswijzigingen vast te stellen en een krediet van € 868.000 beschikbaar te stellen voor vervangingsinvesteringen in de riolering.


    De Decemberbrief 2025 actualiseert de begroting 2025 en regelt welke incidentele budgetten van 2025 worden overgeheveld naar 2026. Het overhevelen van lasten en baten is nodig, zodat projecten die doorlopen ook in 2026 kunnen worden uitgevoerd.
    Daarnaast worden begrotingswijzigingen voorgesteld die mede voortkomen uit de Septembercirculaire van het gemeentefonds. Begrotingswijzigingen na 10 oktober 2025 worden in de jaarrekening 2025 verwerkt.


    Financieel heeft deze Decemberbrief een positief effect: het begrotingsresultaat verbetert met € 7,1 miljoen, vooral door extra inkomsten uit het gemeentefonds en het vrijvallen van het baggerbudget.

    Voorgesteld besluit

    De Decemberbrief 2025 vaststellen waarbij:

    1. wordt ingestemd met de overheveling van€ 7.797.000 aan lasten en € 94.000 aan baten;
    2. wordt ingestemd met begrotingswijzigingen van € 2.441.000 aan lasten en € 4.633.000 aan baten, waarbij het resultaat met € 7.074.000 wordt verbeterd;
    3. wordt ingestemd met het instellen van een krediet van € 868.000 voor vervangingsinvesteringen riolering.
  11. 11

    Hamerstuk


    De gemeenteraad wordt gevraagd om eenmalig €300.000 uit de Algemene Reserve beschikbaar te stellen voor de invoering van een reiskostenregeling woon-werkverkeer per 1 januari 2026.


    Het gaat om een vergoeding van €0,20 per kilometer, met een maximum van 40 kilometer per dag. Deze regeling is verplicht op basis van de CAO Gemeenten, maar eerdere voorstellen kregen geen instemming van het Lokaal Overleg. Zonder overeenstemming kan de regeling niet worden ingevoerd, wat kan leiden tot juridische problemen of boetes.


    Met het extra budget kan een reiskostenregeling worden aangeboden waar het Lokaal Overleg waarschijnlijk wel mee kan instemmen. De jaarlijkse structurele kosten zijn vanaf 2027 gedekt binnen het budget voor arbeidsvoorwaarden. In 2026 is er geen dekking, daarom wordt voorgesteld de €300.000 te halen uit de Algemene Reserve (stand €37,9 miljoen).

    Voorgesteld besluit

    Eenmalig € 300.000 uit de algemene reserve beschikbaar te stellen ten behoeve van de invoering van een reiskostenregeling woon-werkverkeer van €0,20 per kilometer (met een maximering van 40 kilometer per dag) per 1 januari 2026.

  12. 12

    Hamerstuk


    De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een technische wijziging van de Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Heerenveen 2024. De aanpassing vervangt de verouderde term afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling door domein Mens en Maatschappij, passend bij de nieuwe organisatiestructuur sinds 1 januari 2025.

    Voorgesteld besluit

    De wijziging van de Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Heerenveen 2024 vast te stellen, voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft.

  13. 13

    Hamerstuk


    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de reactienota en een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een melkstal aan de Leppedyk 54 in Akkrum.


    Het plan wijkt af van het bestemmingsplan, waardoor een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) nodig is; het ontwerp heeft zes weken ter inzage gelegen en er kwam één zienswijze binnen van Provinsje Fryslân. Die zienswijze leidde tot aanvullende voorschriften over landschappelijke inpassing en de verplichting dat initiatiefnemer eerst een Natura 2000-vergunning moet verkrijgen.


    De provincie heeft bevestigd dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, maar dat zonder de Natura 2000-vergunning nog niet mag worden gebouwd. Na vaststelling volgt de reguliere publicatie- en beroepsprocedure, waarbij beroep en een voorlopige voorziening mogelijk zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de reactienota. 
    2. De definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven op grond van artikel 2.27 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 3.11 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 6.5 Besluit omgevingsrecht voor het realiseren van een melkstal op de locatie Leppedyk 54 te Akkrum.

  14. 14

    Hamerstuk


    De raad wordt gevraagd het Plan van Aanpak en Participatieplan voor Heerenveen-West vast te stellen en het college opdracht te geven de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West te starten voor de voorbereiding van een nieuwe woonwijk.
    Ook wordt de raad gevraagd om met ingang van 2026 een voorbereidingsbudget van €1.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorbereidende werkzaamheden in het kader van de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West en deze op termijn te dekken uit de opbrengsten.


    De samenwerking tussen de gemeenten Heerenveen en De Fryske Marren is in een fase gekomen, waarin bestuurlijke keuzes nodig zijn over onder andere het moment van grenscorrectie en de samenwerkingsstructuur. Dit voorstel geeft richting aan die keuzes.


    In februari 2025 hebben beide colleges de projectopdracht Heerenveen-West vastgesteld. De eerste stap was het uitvoeren van een woonbehoefteonderzoek voor Heerenveen. Op 10 september 2025 heeft de gemeenteraad van De Fryske Marren bevestigd dat er voldoende woningbehoefte is in het plangebied Heerenveen-West. Daarmee zijn de voorwaarden uit de bestuursovereenkomst van 2000 bevestigd.


    De tweede stap is het vaststellen van de condities en voorwaarden voor de gebiedsontwikkeling, resulterend in een plan van aanpak. Dit plan vormt nu het kader voor de verdere uitwerking van de gebiedsvisie en de planvorming. De besluitvorming hierover vindt plaats in zowel de raad van de gemeente Heerenveen als de raad van De Fryske Marren.


    Het Plan van Aanpak zet de uitgangspunten van beide gemeenten uiteen en beschrijft de opgave (ruimtelijk, programmatisch en procesmatig). Het legt de projectorganisatie, rollen en verantwoordelijkheden vast en bevat de globale planning en fasering. Ook staat de aanpak voor communicatie, participatie en besluitvorming erin. Het plan bevat de financiële onderbouwing voor de eerste fase, inclusief het voorbereidingsbudget. Verder benoemt het de vervolgstappen richting een projectplan en een doorkijk naar toekomstige besluitvorming. Tot slot bevat het duidelijke kaders voor de grenscorrectie en de samenwerking vóór en na dat moment, inclusief de ontwikkeling van een samenwerkingsovereenkomst.


    Het participatieplan beschrijft welke doelgroepen worden betrokken. Het legt vast op welke momenten, via welke kanalen en met welke mate van invloed participatie plaatsvindt in alle fases van visie tot realisatie. Daarnaast bevat het de uitgangspunten voor participatie. Het plan beschrijft de rol van werkgroepen uit Rottum, Oudehaske, Nijehaske en De Greiden als vaste gesprekspartners, en maakt onderscheid tussen participatie voor en na de grenscorrectie. Tot slot geeft het participatieplan invulling aan het amendement en de motie van De Fryske Marren en bevat het een routekaart die het proces en de participatiemomenten visualiseert.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bijgevoegde Plan van Aanpak Gebiedsontwikkeling Heerenveen-West vast te stellen.
    2. Het bijgevoegde Participatieplan Gebiedsontwikkeling Heerenveen-West vast te stellen.
    3. Het college opdracht te geven de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West op te starten, conform het vastgestelde plan van aanpak en participatieplan.
    4. Met ingang van 2026 een voorbereidingsbudget van € 1.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorbereidende werkzaamheden in het kader van de gebiedsontwikkeling Heerenveen-West en deze op termijn te dekken uit de opbrengsten.
  15. 15

    Bespreekstuk op verzoek van SP


    Aan de raad wordt gevraagd de notitie ‘Uitgangspositie lokaal uitvoeringsprogramma bij de regionale visie op wonen, zorg en welzijn’ vast te stellen.


    De vijf gemeenten in Zuidoost Fryslân hebben samen een regionale visie vastgesteld voor wonen, zorg en welzijn. De raad van Heerenveen heeft de visie vastgesteld op 12 mei 2025. Deze visie beschrijft, aan de hand van vier pijlers, de belangrijkste opgaven voor gemeenten; het versterken van de Mienskip, het bevorderen van langer zelfstandig wonen voor ouderen, de opvang en huisvesting van aandachtsgroepen, het ontwikkelen van een toekomstbestendig woonzorglandschap.


    Elke gemeente werkt deze visie uit in een eigen lokaal uitvoeringsprogramma. Deze programma’s vertalen de ambities naar concrete acties, afgestemd op de specifieke situatie in elke gemeente. Het opstellen en vaststellen van zo’n uitvoeringsprogramma is een bevoegdheid van het college, maar de gemeenteraad wilde vooraf duidelijke richting meegeven.


    Daarom is afgesproken een tussenstap te maken en is er op 3 april een dialoogsessie met de gemeenteraad georganiseerd waarin input is opgehaald voor de nu voorliggende notitie. Door het vaststellen van de notitie is voor het college duidelijk welke accenten de gemeenteraad belangrijk vindt. Hierna werkt het college het uitvoeringsprogramma uit, dat vervolgens wordt gedeeld met inwoners en partners.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande notitie 'Uitgangspositie lokaal uitvoeringsprogramma bij de regionale visie op wonen, zorg en welzijn' vast te stellen.

  16. 16

    Bespreekstuk


    De gemeenteraad wordt gevraagd het Evenementenbeleid 2026 vast te stellen en de APV 2025 te wijzigen door geluidsnormen en regels voor evenementen toe te voegen. Hiermee ontstaat een helder en actueel beleidskader voor organisatoren, omwonenden en de gemeente.


    De gemeente Heerenveen organiseert jaarlijks veel verschillende evenementen die belangrijk zijn voor het sociale, culturele en recreatieve leven. Er is een nieuw Evenementenbeleid 2026 opgesteld omdat het oude beleid uit 2013 verviel en niet meer voldeed. Sinds 2016 is gewerkt met de APV en een evenementencoördinator om procedures te verbeteren en contacten met organisatoren te versterken.


    Bij het maken van het nieuwe beleid is gebruikgemaakt van een inwoners-enquête. Ook zijn meerdere bijeenkomsten gehouden met organisatoren, dorpsbelangen en andere betrokkenen om inzichten op te halen over veiligheid, gezondheid, geluid, toegankelijkheid en duurzaamheid.


    Het nieuwe beleid bundelt alle regels, geeft duidelijkere kaders en sluit aan op nieuwe wetgeving, waaronder de Omgevingswet. Belangrijke wijzigingen zijn: dat het beleid nu voor de hele gemeente geldt, dat er locatieprofielen komen met spelregels over geluid, parkeren en eindtijden, dat er nieuwe geluidsnormen worden ingevoerd en dat duidelijk wordt wanneer een omgevingsvergunning nodig is.


    Na vaststelling wordt het beleid gepubliceerd, verwerkt in de omgevingsvisie en het omgevingsplan, en worden organisatoren geïnformeerd over de vernieuwde spelregels en procedures.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Evenementenbeleid 2026 vast te stellen;
    2. De Algemene Plaatselijke Verordening 2025 gewijzigd vast te stellen.

  17. 17

    Bespreekstuk


    De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen vast te stellen voor de bouw van één woning op de hoek Uhlweg–K.J. Visserstraat, omdat het plan afwijkt van het bestemmingsplan en zonder deze verklaring niet kan worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om bij geen zienswijzen de verklaring als definitief aan te merken.


    De aanvraag heeft een uitgebreide ruimtelijke toets doorlopen, waarbij geen belemmeringen zijn gevonden op het gebied van bodem, geluid, verkeer, water, natuur en cultuurhistorie. Alle kosten en eventuele planschade komen voor rekening van de aanvrager. Als er een zienswijze wordt ingediend, wordt de verklaring van geen bedenkingen niet automatisch definitief en moet de raad opnieuw besluiten of deze toch wordt afgegeven.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van de ontwerpverklaring van geen bedenkingen op grond van artikel 2.27 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 3.11 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, juncto artikel 6.5 Besluit omgevingsrecht voor het bouwen van een woning op de hoek Uhlweg / K J Visserstraat te Heerenveen; 
    2. Vaststellen om deze verklaring als definitieve verklaring van geen bedenkingen aan te merken wanneer er geen zienswijzen over de ontwerpverklaring zijn ingediend.

  18. 18

    Bespreekstuk


    Aan de raad wordt gevraagd wordt de Uitgangspuntennotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vast te stellen, waarin de richting voor de nieuwe Omgevingsvisie wordt bepaald.


    Op 24 oktober 2024 heeft de raad de Startnotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vastgesteld en daarmee opdracht gegeven om de Omgevingsvisie Heerenveen uit 2021 te vernieuwen. De Uitgangspuntennotitie vormt een tussenstap in het vernieuwen van de Omgevingsvisie.


    De Uitgangspuntennotitie bevat de basisuitgangspunten, nieuwe hoofdlijnen en thematische kaders voor hoe de gemeente Heerenveen zich tot 2050 wil ontwikkelen. De Uitgangspuntennotitie is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar toekomstige ruimtelijke opgaven, uitgewerkt in drie scenario’s (de Contourenschets). Ook is breed gesproken met partners, inwonersgroepen, provincie, Wetterskip, maatschappelijke organisaties.


    De huidige gemeenteraad geeft met de Uitgangspuntennotitie dus richting aan de nieuwe Omgevingsvisie. De definitieve Omgevingsvisie wordt echter vastgesteld door de nieuwe raad. Het risico bestaat dat deze nieuwe raad andere opvattingen heeft over de uitgangspunten waarop de visie is gebaseerd. Daarnaast moeten tijdens de uitwerking nog veel inhoudelijke keuzes worden gemaakt. De komende periode wordt opnieuw uitgebreid geparticipeerd met inwoners, dorpen, wijken en ondernemers. Tijdens de uitwerking van de uitgangspunten naar de nieuwe Omgevingsvisie krijgt de nieuwe raad de gelegenheid om te reflecteren op deze uitgangspunten maar de Uitgangspuntennotitie zal in principe als inhoudelijke basis voor de nieuwe Omgevingsvisie worden gebruikt.

    Voorgesteld besluit

    De Uitgangspuntennotitie Vernieuwen Omgevingsvisie vast te stellen, bestaande uit:

    1. Basisuitgangspunten uit de Omgevingsvisie 2021 die behouden blijven (H2)
    2. Verdiepende uitgangspunten voor de nieuwe visie op hoofdlijnen (H4)
    3. Algemene en thematische uitgangspunten voor ruimtelijke ontwikkelingen (H5)
    4. Uitgangspunten voor de toekomstige kaart van Heerenveen (H6)
    5. Technische uitgangspunten voor het verstevigen van de structuur in het beleid voor de fysieke leefomgeving (H7).
  19. 19

    Bespreekstuk


    In dit raadsvoorstel wordt de raad gevraagd een besluit te nemen over de parkeertarieven voor 2026 en de financiële gevolgen daarvan. Het college stelt voor om het uurtarief voor straatparkeren in 2026 niet te verhogen naar €2,00, maar vast te stellen op €1,90. Door deze keuze ontstaat een tekort van €142.500, waarvan de raad wordt voorgesteld om dit ten laste te brengen van het positieve begrotingsresultaat van 2026.


    Voor de jaren vanaf 2027 wordt de raad voorgesteld in te stemmen met een structurele dekking van dit tekort. Enerzijds door het maximaal geplande dagtarief voor betaald parkeren in het stadiongebied te verhogen van €2,50 naar €3,00, waarmee een groot deel van het tekort kan worden opgevangen. Anderzijds door het resterende bedrag van €42.500 binnen het domein Leefomgeving te vinden door het opleggen van een taakstelling.


    In juli 2025 heeft de raad een motie (ID 98) aangenomen waarin het college wordt gevraagd te onderzoeken op welke manier ondernemers en bewoners in het centrum tijdelijk kunnen worden ondersteund tijdens de periode waarin gewerkt wordt aan een bruisender, groener en toekomstbestendiger centrum. Het college heeft hierover overleg gevoerd met de HCOV en stelt nu de raad voor om het straatparkeertarief in 2026 alleen trendmatig te verhogen, waardoor het tarief uitkomt op €1,90 per uur in plaats van de eerder voorziene €2,00. De parkeergarage Geerts Willigen volgt ditzelfde tarief. Een extra verhoging wordt door de HCOV niet acceptabel gevonden, mede omdat het centrum de komende jaren minder goed bereikbaar is door de bouw. Na de realisatie van de nieuwe parkeergarage volgt opnieuw overleg over de verdere ontwikkeling van parkeertarieven.


    Vanaf 2027 wordt betaald parkeren ingevoerd op parkeerterreinen rond Sportstad. Daarbij was eerder uitgegaan van een dagtarief van €2,50, maar om het tekort structureel te kunnen dekken wordt nu voorgesteld het tarief te verhogen naar €3,00. Dit levert naar verwachting €100.000 extra per jaar op. De exacte inrichting van betaald parkeren in het stadiongebied moet nog worden uitgewerkt in overleg met belanghebbenden. Daarbij moet gekeken worden naar een passende regeling voor verschillende gebruikers, zoals ouders die kinderen naar zwemles brengen of bedrijven zonder eigen parkeerruimte. Ook zijn de opbrengsten onzeker, omdat nog niet duidelijk is hoeveel mensen daadwerkelijk zullen betalen of uitwijken naar P6, dat gratis blijft.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uurtarief voor betaald parkeren in 2026 niet te laten stijgen van € 1,80 naar € 2,-- per uur maar vast te stellen op € 1,90 per uur; 
    2. Het tekort van 2026 van € 142.500 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat; 
    3. Het structurele tekort van € 142.500 vanaf 2027 te dekken door: 
    a. binnen de parkeerexploitatie van het Stadiongebied door het geplande maximale dagtarief van € 2,50 te verhogen naar € 3,-; 
    b. het structurele restant van € 42.500 vanaf 2027 te dekken door een taakstelling op te leggen op het domein Leefomgeving.

  20. 20

    Hamerstuk


    De gemeenteraad wordt gevraagd om de verordeningen en tarieven voor 2026 vast te stellen. De gemeente moet ieder jaar nieuwe belastingverordeningen vaststellen om de inkomsten uit de begroting mogelijk te maken. Voor 2026 worden alle verordeningen voor gemeentelijke belastingen en heffingen geactualiseerd, inclusief de regeling voor kwijtschelding.


    De meeste tarieven worden verhoogd met het inflatiepercentage van 4,72%, maar bij enkele belastingen gelden afwijkende keuzes die de raad heeft gemaakt in het voorkeursscenario voor ombuigingen, zoals vastgesteld in de Perspectiefnota 2026.


    Belangrijke wijzigingen zijn onder andere hogere afvalstoffenheffing, een nieuw systeem voor de forensenbelasting op basis van een percentage van de WOZ-waarde, aangepaste OZB-tarieven, nieuwe geluidsnormen in de APV voor belastingen rondom evenementen, extra bepalingen in de toeristenbelasting en een hardheidsclausule in de legesverordening. Er is een nieuw tarief voor de intaketafel opgenomen en de definitie ervan is aangepast om duidelijk te maken wanneer een initiatief onder deze regeling valt. Verder worden tarieven voor parkeren, reclamebelasting, rioolheffing, haven- en kadegelden en lijkbezorgingsrechten geactualiseerd.


    Na het raadsbesluit worden de verordeningen vóór eind december gepubliceerd op overheid.nl. Vanaf januari 2026 staan alle actuele tarieven en regels op heerenveen.nl. Inwoners ontvangen vervolgens in het nieuwe jaar hun aanslagbiljet met verwijzing naar deze informatie.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende verordeningen vast te stellen: 
    A. Verordening afvalstoffenheffing 2026 
    B. Verordening op de heffing en invordering van Forensenbelasting 2026 
    C. Verordening op de heffing en invordering van Haven-, kade- en opslaggeld 2026 
    D. Verordening op de heffing en invordering van Onroerende-zaakbelastingen 2026 
    E. Verordening Parkeerbelasting 2026 
    F. Verordening op de heffing en invordering van Precariobelasting 2026 
    G. Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2026 
    H. Verordening op de heffing en invordering van Rioolheffing 2026 
    I. Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2026 
    J. Verordening leges 2026 K. Verordening op het heffing en invordering van lijkenbezorgingsrechten 2026 
    L. Verordening Kwijtschelding 2026

  21. 21

    Bespreekstuk


    De raad wordt gevraagd te besluiten om het nieuwe gemeentehuis en de nieuwe bibliotheek te bouwen op de ABC-locatie. En om Crackstate te gebruiken als bestuurscentrum voor het college van burgemeester en wethouders en met een ceremoniële en representatieve functie. Het voorstel omvat investeringskredieten van €30,9 miljoen voor het nieuwe gemeentehuis, €7,5 miljoen voor de nieuwe bibliotheek en €5,9 miljoen voor de renovatie van Crackstate, naast een eerder toegekend voorbereidingskrediet van €4,6 miljoen. De totale investering bedraagt €48,9 miljoen exclusief inrichting, ICT en facilitaire voorzieningen.
    De structurele lasten bedragen €2.100.500 per jaar vanaf 2031 voor het ABC-complex en €563.200 per jaar vanaf 2032 voor Crackstate, samen €2.663.700 per jaar. Voorgesteld wordt om in te stemmen met het instellen van een bestemmingsreserve voor de dekking van de kapitaallasten van het nieuwe gemeentehuis. Voorgesteld wordt om het niet-gebruikte budget voor tijdelijke huisvesting van €2.596.000 toe te voegen aan een bestemmingsreserve voor kapitaallasten, evenals een eventuele verkoopwinst op Werkstate. Voorgesteld wordt om de vrijvallende jaarlijkse lasten van Werkstate van €196.000 structureel in te zetten voor de dekking van de kapitaallasten. Hierdoor worden een deel van de structurele lasten gedekt en moet er in de toekomst nog aanvullende structurele dekking worden gevonden voor deze structurele tekorten: in 2031 ontstaat een tekort van €77.900 en vanaf 2032 een structureel tekort van €603.800.





    De raad wordt gevraagd in te stemmen met afschrijvingstermijnen van 50 jaar voor het gemeentekantoor (lineair vanaf 2031), 50 jaar voor de bibliotheek (annuïtair vanaf 2031) en 25 jaar voor Crackstate (lineair vanaf 2032). Bij lineair afschrijven wordt elk jaar hetzelfde bedrag aan afschrijving betaald, terwijl bij annuïtair afschrijven elk jaar hetzelfde totaalbedrag wordt betaald, maar dat bedrag bestaat in het begin vooral uit rente en later steeds meer uit aflossing.


    Voorgesteld wordt om vanaf 2031 als gemeente de bibliotheek een huur van €335.100 per jaar in rekening te brengen en de subsidie aan de bibliotheek met hetzelfde bedrag te verhogen om deze huur te dekken, waarbij deze hogere subsidie wordt gefinancierd uit al eerder beschikbare structurele middelen: €210.100 uit de meerjarenplanning 2023 en €125.000 uit het Fonds Vitale Kernen.


    Voorwaarden die in het voorstel staan voor de uitwerking door het college, zijn dat:
    - Werkstate uiterlijk in 2030 wordt verkocht, dat alleen het gebouw wordt verkocht en de grond bij de gemeente blijft, en dat de eventuele verkoopwinst verplicht wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve.
    - De grondruil met de ontwikkelaars van het ABC-complex juridisch wordt uitgewerkt, waarvan woningbouw onderdeel uitmaakt. Het woningbouwprogramma van 125 woningen en commerciële ruimte past niet meer op de ABC-locatie als de raad besluit om hier het nieuwe gemeentehuis en de bibliotheek te bouwen. De woningbouw wordt verplaatst naar het Gashoudersplein en de huidige locatie van het gemeentehuis. Daarnaast moet de gemeente formeel toestemming vragen aan het Rijk om de woningbouwimpulssubsidie naar de nieuwe woningbouwlocaties te verplaatsen.


    De vervolgstappen na besluitvorming zijn het uitwerken van de grondruilovereenkomst, het sluiten van afspraken met de bibliotheek, het starten van het ontwerp- en bestemmingsplantraject en de aanbestedingen. De bouw van het gemeentehuis en de bibliotheek start dan naar verwachting in 2029, met oplevering in 2031, gevolgd door de renovatie van Crackstate in 2031–2032.

    Voorgesteld besluit

    Te nemen besluiten over de locatie:
    1. Vast te stellen om:
    a. Een nieuw gemeentehuis te bouwen op de ABC-locatie, samen met de bibliotheek (scenario 2b)
    b. Crackstate te gebruiken als bestuurscentrum voor het college van B&W.


    2. In te stemmen met het uitwerken van een grondruilingsovereenkomst uit te werken met de grondeigenaren c.q. ontwikkelaars van het ABC-complex.
    3. In te stemmen met het opstellen van een koopovereenkomst voor de huidige locatie van de bibliotheek en een huurovereenkomst met subsidierelatie voor de vestiging in het ABC complex met de bibliotheek aan te gaan.
    4. In te stemmen met het verkopen van het gemeentelijke gebouw ‘Werkstate’ aan de Trambaan.


    Te nemen financiële besluiten:
    5. De volgende investeringskredieten beschikbaar te stellen:
    a. voor de realisatie van het gemeentekantoor in het ABC-complex van € 30.900.000; aanvullend op het beschikbaar gestelde krediet van € 4.600.000 in 2022;
    b. voor de realisatie van de bibliotheek in het ABC-complex van € 7.500.000;
    c. voor de renovatie Crackstate van € 5.900.000.


    6. In te stemmen met de volgende afschrijvingstermijnen:
    a. Voor gemeentekantoor in 50 jaar lineair vanaf 2031;
    b. Voor de bibliotheek in 50 jaar annuïtair vanaf 2031;
    c. Voor Crackstate in 25 jaar lineair vanaf 2032.


    7. De kapitaal- en exploitatielasten in de begroting te verwerken vanaf:
    a. 2031 voor het ABC-complex voor € 2.100.500;
    b. 2032 voor Crackstate voor € 563.200.


    8. Een bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten voor het gemeentehuis in te stellen.
    9. De middelen voor tijdelijke huisvesting met € 2.596.000 te verlagen.
    10. Het vrijkomende budget van € 2.596.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten voor het gemeentehuis.
    11. Werkstate te verkopen en de eventuele verkoopwinst toe te voegen aan de bestemmingsreserve ter dekking van de kapitaallasten van het gemeentehuis.
    12. De vrijvallende structurele middelen van € 196.000 in te zetten als dekking van de kapitaal- en exploitatielasten van het gemeentehuis en voor de renovatie van Crackstate.


    13. Vaststellen dat:
    a. Vanaf 2031 (jaar van verwachte ingebruikname) bij de Stichting Bibliotheken Mar en Fean een huur inclusief servicekosten in rekening
    gebracht wordt van (voorlopig) € 335.100;
    b. Vanaf 2031 de subsidie aan de Stichting Bibliotheken Mar en Fean wordt verhoogd met € 335.100 ter dekking van de huur.


    14. De in besluitpunt 13 bedoelde verhoging als volgt te dekken:
    a. De al opgenomen beschikbare structurele middelen voor de bibliotheek van 2025 (opgenomen in de Meerjarenplanning 2023) van € 210.100;
    b. De al opgenomen beschikbare structurele middelen vanuit het Fonds Vitale Kernen, onderdeel Centrum Heerenveen, van € 125.000.


    15. Het resultaat van alle bovenstaande mutaties in de exploitatie als volgt te verwerken:
    a. In 2031 € 77.900 ten laste van het begrotingsresultaat te brengen;
    b. Vanaf 2032 € 603.800 structureel ten laste van het begrotingsresultaat te brengen.


    Geheimhouding bijlagen 1 /m 3:
    16. Kennis te nemen van het feit dat wij op grond van artikel 87, jo. artikel 5.1 lid 2 sub b van de Wet open overheid, geheimhouding hebben opgelegd op de bijlagen 1 tot en met 3 aangezien het gegevens betreft die bedrijfs- en concurrentiegevoelig zijn en waarvan openbaarmaking de economische en onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden. Deze documenten zijn op grond van artikel 88, tweede lid vertrouwelijk verstrekt aan uw raad.

  22. 22
    Sluiting - 21:48